- ons 26 aug 2009, 01:05
Hej!
Ja, inte missljud från korvgrillen alltså
Vår V70 -98 har börjat ge ifrån sig ett ihållande "vinande" ljud som jag associerar till ett förestående lagerhaveri. Ljudet hörs tydligt inne i kupen och när man står framför grillen. Jag har försökt lokalisera ursprunget, men det är svårt; antingen kommer det från nåt av hjulen som drivs av multiremmen eller från fläkten. Som sagt - om man står framför kylaren så hörs det starkast, vilket får mig att tro att det har med fläkten att göra. Det spelar ingen roll om AC är på eller av. Ljudet varierar konstigt nog inte uppåt i varvtal, däremot nedåt (om jag varvar upp o släpper gasen så tar ljudet en "paus" när varvet sjunker hastigt). Ljudet är i övrigt "pulserande".
Just nu är missljudet intermittent (kanske hänger ihop med om fläkten går eller inte?)
Några ideer om vad det kan vara? Hur ska jag hitta ljudkällan? Är det nåt allvarligt eller ska det akutåtgärdas?
Mvh
Anders
Edit: Bilia säger att aggregatremmen med tillbehör (remspännare och brytrulle) måste bytas a 2156 kr (arb.kostn. ca 700 kr). Finns det nåt att spara på att göra det själv? Ok, remmen kan jag nog fixa, men resten? Är det svårt att byta spännare och brytrulle? Svåråtkomligt?
Ja, inte missljud från korvgrillen alltså

Just nu är missljudet intermittent (kanske hänger ihop med om fläkten går eller inte?)
Några ideer om vad det kan vara? Hur ska jag hitta ljudkällan? Är det nåt allvarligt eller ska det akutåtgärdas?
Mvh
Anders
Edit: Bilia säger att aggregatremmen med tillbehör (remspännare och brytrulle) måste bytas a 2156 kr (arb.kostn. ca 700 kr). Finns det nåt att spara på att göra det själv? Ok, remmen kan jag nog fixa, men resten? Är det svårt att byta spännare och brytrulle? Svåråtkomligt?