Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av epok
Hej jag har en volvo 850 Glt 96:a som är riktigt trött, när man gasar så händer det nästan ingenting om man inte ligger på 4500 Rpm då händer de lite men innan så känns bilen helt död. Och när jag körde med husvagnen så kunde jag knappt ligga på 5:ans växel. En polare har en 240 Gl och han hänger med mig utan bekymmer. Sen när man ska accelerera långsamt så rycker bilen. Någon som har någon bra idee om vad de kan vara?

Mvh/Robban
av TimoH
Du kan ju börja kolla på felkoder.
Skulle tro att felet ligger i en trasig lambdasond.
Fel värde på den och den ger felsignal till insprutningssystemet som ger bensin samtidigt blir då svaret från att där blir för mycket oförbräntbränsle i avgaserna och tillförslen minskar, och när den då ökar igen så får styrenheten signal att där ska mer luft in och då räknar den om igen.
Min Volvo 850 GLE Aut -93 ryckte även vid 50 och man körde lugnt och sansat.
Hade kolla på bräsnleförbrukningen som vid bytet av lambdasonden låg på ca 1,5 liter milen vid blandad körning.
Har alltid fört bensinbok. Så jag hade koll på bränsle åtgången.
Mellan 3 tankningar så ökade förbrukningen från 0,9 till 1,5.
Hade inte efter första kollen en felkod, efter en vecka senare så var där felkod.
av *pettson*
Nu är det ju inte så enkelt som att lamdan styr allt. Under acelleration är lamdan urkopplad..
Det ger dessutom en ilsket lysande motorlampa. Om bilen inte vill varva men ändå verkar gå som tänkt så LYSSNA på bilens ljud. Verkar det komma avgaser som tänkt? Det är inte helt ovanligt med en täppt katalysator.
Men innan man drar några slutsatser så måste bilen felkodskollas, även om nu inte allt ger koder.
av epok
Det tanken om katten hade jag också men dom är ju så j*vla dyra så de är ju inte det första man byter. Motorlampan tändes nu på morgonen så nått är de som är galet. Någon som har erfarenhet av pirat luftmassamätare för de sitter en sådan i just nu.

Mvh
av *pettson*
Det är ju såhär att nej det är inte det första man byter. Men felsökning går ju inte till så att man byter precis allt på måfå heller..
Du kan utan problem lossa främre röret inkl kat så att det helt enkelt blir rakt rör. Du ska inte köra massor med det men du ska TESTA, det kommer att visa om bilen är lika kvävd då. Blir det bättre eller bra/ ja då är det ju inte så svårt att inse att kissen är för trång. ÄR det exakt detsamma väntar man på att det kallnar och monterar ihop igen.
Naturligtvis kommer inte bilen att gå optimalt då lambdan sätts ur funktion (den får ordentligt med luft när du testar). Men det går utmärkt att prova så ändå. EN KORT BIT .
av Bengan75
En universal sportkat från t.ex Katalysatorteknik kostar inte så mycket( ~1600), OM det nu skulle visa sig vara fel på katten..

Beroende på hur originalkatten ser ut går det ju isåfall att kapa av och svetsa fast en gavel eller dylikt på denna och göra hål för ev.lambda..

De har ju även kattar som passar rakt av men kommer inte in på sidan nu så jag kan kolla, katalysatorteknik.com är adressen iallafall
av epok
Ok jag får se hur mycket jag hinner med i helgen ska jobba endel. Men jag tackar för alla bra ideer och svar:)

Men hur är det med piratluftmassamätare?
av *pettson*
epok skrev:Ok jag får se hur mycket jag hinner med i helgen ska jobba endel. Men jag tackar för alla bra ideer och svar:)

Men hur är det med piratluftmassamätare?
En del har dålig erfarenhet av dom och andra har bra. Det är lite svårt att säga vilket.
av epok
Ok men det borde ju inte vara någon fara med dom. Om det var mycket strul med dom så borde man ju ha hört mer om dom. För de skiljer sig ju ganska mycket i pris på en hos volvo och en pirat.

Mvh
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]