Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av konnyT5
Hej undrar vad man kan göra för lite midre ingrepp för o få ut mer hästar på en chiptrimmad 855 t5-94.
Den e chippad med autotechs steg 3 tums system fråm turbo rakt rör ist för racekat.öppet filter.tacksamm för svar mvh
av konnyT5
Nej dom har jag ju inte bytt!efter som ja hade hoppads på nått lite mindre ingrepp som typ större spridare!förklara för mig som ja var 5 år gamal hur du skulle gått vidare !Mvh
av *pettson*
Hmm om du nu just fixat Steg 3 och rakt rör istället för racekat samt monterat öppet filter. Tja då har du ju trimmat av möjligen.. 3" system med lågt motstånd ger dej inte mera effekt. Däremot en väldigt begränsad peak på vridmomentet, det känns kanske bättre iomed att den är svagare över lag och sen peakar hårt. Det som gör effekt är dp:n.
Om du har orginalturbon kan du nöja dej med en bra utformad 2,5" dp som ansluter till en sportkat, GLT kamaxlar och till sist ett 2,5" system. Det ger dej inte så mycket extra effekt men däremot ett trevligt vridmoment, med en trevlig kurva, sen bör du stanna där om du gillar din motor helt säkert. Vill du till nästa steg så är det väl 16T med vinklat avgashus 7 och 3" dp i övrigt samma uppsättning, men då börjar det blir lite chansning med stakarna. Vissa klarar sej, andra inte. Sen är väl nästa steg en annan intercooler, andra spridare, annat massmätarrör samt ett 18-19T eller nåt likvärdigt. Då har vi precis tagit oss till 300strecket, kanske nåt lite över.
Vill vi vidare börjar det med betydligt dyrare saker. Då börjar vi prata om större turbos och mappning.

Vill du börja köra safe så är det dags att investera i stakarna redan nu.
av konnyT5
ok1Sitter en v70 turbo i t19 tror ja den heter??men gren rör verkar ju vetigt!får alltid bra svar av dig tack!!:) tackar även för de andra svaret men e ju ett rätt stort ingrepp.var får man tag i ett grenrör då?mvh
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Grenrör hittas precis som många andra roliga saker på skroten eller på annons. Sen beror det ju på vad man föredrar: ett "japan" (-688) som är billigare eller om man är sån ett S60R (-921) sdom kostar mer oftast. Vilket som är bäst? Båda flödar lika, men japan har vettigare pulsering. Svårt at montera spolen? Nej. Jag gjorde ett eget fäste, men det finns färdiga att klöpa med om man vill det.
av *pettson*
OM du som jag inte hittade nån 19T..lös eller renoverad och var i skapligt akut behov. Då kostar dom drygt 9430spänn..
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]