- lör 22 aug 2009, 19:26
#314824
Hmm om du nu just fixat Steg 3 och rakt rör istället för racekat samt monterat öppet filter. Tja då har du ju trimmat av möjligen.. 3" system med lågt motstånd ger dej inte mera effekt. Däremot en väldigt begränsad peak på vridmomentet, det känns kanske bättre iomed att den är svagare över lag och sen peakar hårt. Det som gör effekt är dp:n.
Om du har orginalturbon kan du nöja dej med en bra utformad 2,5" dp som ansluter till en sportkat, GLT kamaxlar och till sist ett 2,5" system. Det ger dej inte så mycket extra effekt men däremot ett trevligt vridmoment, med en trevlig kurva, sen bör du stanna där om du gillar din motor helt säkert. Vill du till nästa steg så är det väl 16T med vinklat avgashus 7 och 3" dp i övrigt samma uppsättning, men då börjar det blir lite chansning med stakarna. Vissa klarar sej, andra inte. Sen är väl nästa steg en annan intercooler, andra spridare, annat massmätarrör samt ett 18-19T eller nåt likvärdigt. Då har vi precis tagit oss till 300strecket, kanske nåt lite över.
Vill vi vidare börjar det med betydligt dyrare saker. Då börjar vi prata om större turbos och mappning.
Vill du börja köra safe så är det dags att investera i stakarna redan nu.