Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Järven
Abs lampan tänds titt som tätt, ofta när man kör över ett gupp eller grop.
Fick felkod: 1-2-4 H Bakhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h
Sen kom felkod: 3-2-4 H Bakhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

Och efter någon vecka: 3-1-4 H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

Vart börja leta ?
Kretskorts lödningar ?
Kuggkrans ?
Kabeln ?
Givare h bak trasig ? (är rengjord, var rejält full med damm)
Användarvisningsbild
av ketto
Radera felkoderna, sen kör du en bit och kollar igen om någon återkommer!
av Stefan1
Jag har inte läst ut felkoder men jag har liknande probelm. det dumma är att det börja i samband med att jag satte dit en ny givare bak (xc 98 så jag delade en komplettsats och bytte bara ena den högra bak. den går ju hela vägen från inne i skuffen ner till "navet")

i alla fall jag hade kört utan givare där bak ett tag så det skulle ju kunna vara något annat som har blivit fel under tiden.

tänds ABS-lampan oregelbundet och slocknar i bland när jag startar bilen och kör iväg, nästan alltid när lampan tänds sså "durrar" det fram som när den gör "testet" i låg hastighet fast högre och ofta längre känns också i pedalen "så klart".

har försökt luska ut ett samband med lamptändningen och vad jag gör med bilen just då men det är som TS skriver ofta vid ojämnheter eller liknande.

jag funderar på det där med boxen och löda om (lödningen är inga problem) vart sitter boxen och hur gör man lätast för att öppna den? (läste mig till att den är "förseglad"?

tänkte att det skulle kunna vara enkelt att börja med omlödning för det lär väl ändå behöva göras så småningom?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Stefan1 skrev: jag funderar på det där med boxen och löda om (lödningen är inga problem) vart sitter boxen och hur gör man lätast för att öppna den? (läste mig till att den är "förseglad"?

tänkte att det skulle kunna vara enkelt att börja med omlödning för det lär väl ändå behöva göras så småningom?
Det beror på vad du har för årsmodell. Det kom ett nytt system 1996, och det är den som har problem med lödningar. Upp till 95 var det inga problem.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]