Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har nyss köpt en begagnad volvo v70 som gått ca 22000 mil, kopplingen är bytt förra året.

Felet som blir är att när jag startar bilen och trycker ner kopplingen och släpper den så kommer det ett missljud från motorrummet, typ liknande som ett metaliskt ljud eller hur man ska beskriva det.

Trycker jag ner kopplingen så hörs inget och och man hör inga missljud eller så när man kör bilen och växlar.

och ibland när man släpper upp kopplingen kommer inte ljudet.

Höger packbox på drivaxeln läcker olja och ska bytas nu i dagarna och jag hoppas att det löser problemet med missljudet.

Har någon på detta forum någon aning om vad det kan vara för fel och hur man åtgärdar det.
att din pappas koppling går tyngre beror säkert på att den ej är bytt och urtrampningslagret glider tyngre på axeln p g a kopplingsdam.
sen tror jag i ditt fall att oljudet kanske kommer från urtrampningslagret. men det borde de ha bytt i samband med kopplingen men man vet aldrig....
av *pettson*
Alla kopplingar som monterats dom senaste låt säga 3åren är av en ny konstruktion. LOW LIFT. Dom har två features.. LOW FORCE/LOW LIFT.. med andra ord mindre pedaltramp med mindre kraft men ändå samma nytta.
av *pettson*
Felet från bottenstocken? När du släpper upp kopplingen? Ehh.. NOPE no can do.. den har liksom inte hunnit röra sej överhuvudtaget precis när du släpper upp kopplingen. Men du kanske menade lagret på ingående axeln?..
Ljudet hörs kraftigare när man kört en bit men hörs mest när man står på tomgången, som sagt urtrampningslager och hela kopplingen är nybytt så den kan det ju inte vara.

Samt att ibland märker jag att t.ex att växla från 3an till 2an kan vara svårt att få växeln i läge. så nog tror jag det är växellådan som börjar bli dålig.
Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]

Centrallåsmotorn baklucka

Kort svar är ja. Jag har reparerat motor en […]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Tackar! Är det i så fall navringar so[…]