Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Bara en liten allmän undran om det finns något att se upp med ang dom gamla S70 med lilla motorn? Dom börjar ju bli jättebilliga Vad tror ni? Kan dom duga som andrabil. Dom flesta barnsjukdomar som 850 hade försvann ju 1997.

Något att se upp med när det gäller motorn? Några andra erfarenheter? Drar dom mycket bensin?

Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av Loner
Kanske som andra bil, med den lilla motorn blir bilen väldigt råkig att köra, motron får verkligen jobba allt vad den kan hela tiden.
Så jag tippar på att 140 resp 170 hk motorerna går billigare + att det borde vara billigare att repa dom då dom är mycket vanligare än 126:an.

Men visst både 850 & x70 har börjart bli till åren så priserna sjunker hela tiden, och 2.0:orna är ju inte så lättsålda så priset där lär vara riktigt lågt.

/L
av Tobias_A
Tack för dina synpunkter! Det kanske är så att jag bör kika på lite nyare och kanske större motorer. Nu det sista så har jag funderat på en vanlig S eller V70 Classic med 140hk och sista årsmodellen 2000. Dom ligger faktiskt och bra i pris.

Antar att denna sista årmodell är ganska fri från barnsjukdomar?? Vad bör jag kika på? Jag vill inte ha en bil som gått för långt, helst under 10.. Är det någon jag skall se upp med när det gäller servisar som måste vara gjorda. Saker som Volvo byter på Goodwill fabriksfel e.t.c.. Classic modellerna är ju dessutom ruskigt snygga inuti!!

MVh Tobbe
av Lala
import eller ej??? Import framför allt bör du kolla så mätaren inte är bankad, då detta är väldigt vanligt, kolla hur det är med kamremsbyte då de ska bytas vid 12000 mil känns tradigt att behöva göra det strax efter man köpt den, testa även vid körning med att lägga vänster foten på kopplingen, inget tryck utan bara låt den vila på pedalen, burrar det då i pedalen är det strax dax för att byta koppling. kolla så att AC:n fungerar riktigt, då det är en sjukdom hos V70 att elementet läcker och kylefekten avtar mer och mer, det kostar ca 13,000:- att byta det på bilia, då man måste slita ut hela panelen där fram. Sen är det nog bara det vanliga kvar att kolla tror jag som glapp, rost, fukt, köregenskaper, allmäna funktioner, regelbundna servicar etc. etc.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]