Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlleW
Hej!
Jag har en färddator från en 94:a som jag tänkte försöka pula in i min 95:a.
Det är ju den gamla färddatorn tänkte bara höra om någon lyckats göra en sådan operation.
Åt andra hållet har jag sett att det går från nya till gamla, med någon adapterkabel.
Måste man koppla om någon kabel i kontaktstycket och i.s.f. kanske någon har ett koplingsschema?

Mvh Olle.
av OlleW
Trots 51 nyfikna!
Ingen som vet ??:-/ om det går att montera den gamla"92-94" färdatorn i ett nyare"95-" instrument?
Ja jag har sökt på forumet :lol:
av *pettson*
Trots 56 som kollat så har inte heller du kommit till skott med att kika om sakerna passar ihop.
Det kan tyda på ett par saker..
1: Folk sätter sällan gamla saker i nyare bilar.
2: Folk delar inte på saker som fungerar.
3: vi väntar på att du ska återkomma med om det fungerar..
Tänker vi riktigt rimligt.. så om en detalj passar åt åt ett icke tänkt håll så BORDE en annan detalj passa motsatt.
Kabelbyte åt ena hållet BORDE ge kabelbyte åt andra hållet..
Slutligen.. passar skruvhålen åt ena hållet.. borde dom rimligen passa åt andra hållet..
Du blir först med att berätta..
av OlleW
Hej Pettson!
Nää de e däför jag frågar!!!
Gejen e väl den att man kanske inte vill förstöra något bara för att testa om det går,
om nu någon redan har gjort det kan det ju va bra om man får veta det eller?
E inte det här ett forum där man ställer en fråga och någon har ett svar, om man har tur?
Hur ska man annars få reda på saker o ting?
Ja jag vet att du e duktig på dina grejer men för den saken behöver du väl inte idiotförklara
andra. Ditt svar e en aning besservissigt tycker jag hurvida jag ska använda gamla
saker i nyare bilar eller om skruvhål hit eller dit vad har det med saken att göra.
Jag råkar ha en äldre färddator och undrar bara om någon annan gjort något liknande svårare än så
e det inte.

Jävligt besviken på ett annars bra forum.
Mvh Olle.
av *pettson*
Läs igen och se om det verkligen är en idiotförklaring. Eller om det ens var ett nedsättande svar.
Du är måttligt irriterad för att efter endast TVÅ TIMMAR inte fått ett svar som du söker, du vill förmodligen inte göra nån ansträngning själv heller eftersom du ägnar mera tid åt att vara just irriterad än att gå ut och testa. Men faktum är att jag ger dej ett svar. Svaret är inte heller så idiotdumt som du tror.

OM man tydligen behöver byta kabel för att sätta en nyare dator i ett gammalt instrument.. Då måste man tydligen byta kabel för att göra en omvänd operation. Eller är jag ute och cyklar? (sätta nyare kabel på äldre enhet för att det ska passa i nyare instrument) Ny dator i gammal hus= gammal kabel. Gammal dator i nytt hus= ny kabel.
Rent fysiskt måste den passa med skruvar och annat. Detta eftersom den nyare enheten passar där den äldre sitter. Rent omvänt måste den också passa alltså.
Fortfarande är du först med att utföra denna operation mej veterligen och du är först att berätta om det stämmer.
Men trots detta svar är jag alltså lite besserwisseraktig och idiotförklarande.
Användarvisningsbild
av Taxen47
Du har alltså tvärs om, mot vad denna bild visar?
Har du kollat hur det ser ut på baksidan av instrumentet?Jag har en tidig -95 och den har den platta kontakten i instrumentet.Kanske har du det också och då passar din färddator bolt on.

Bild
av OlleW
Hej Pettson o Taxen!
Okej jag förstår vad du menar men jag tolkade det på ett annat vis än du.
De e ju liksom inte "bara" att gå ut å se om det passar, måste ju bort med brädan
som dessutom har passagerar airbag. Men jag vet att de passar rent fysiskt, de e själva
elgrejen som e haken. Blir väl till att riva bort brädan o kolla.
Taxen har du den ny knappen och gamla färddatorn, passar knapparna rakt över?

Mvh Olle.
Användarvisningsbild
av Taxen47
Som syns på bilden,så är det den nyare modellen av färddator som jag köpte för 5 år sedan.Ser din färddator ut lika med den lilla gröna anslutningen där knappkontakten skall sitta?
Om du har ett nyare instrument än jag,där det är en grön anslutning,så får du ha en annan sort adapterkabel än mig.
Här lite annan info om färddatorproblem.
http://forum.svenska85x70klubben.se/vie ... php?t=9020
Användarvisningsbild
av Taxen47
Då har du nog tur för att det skall passa direkt :D Min bil är också uttagen sept -94 och jag har som sagt var anslutning som du har på din färddator.Jag köpte den nyare varianten som på min bild och fick köpa kabel för att det skulle passa.Om du tar bort ljudvallen ovanför pedalerna och ålar dig in vid pedaler och lyser upp mot baksidan av instrumentet,så ser du hur det ser ut.
Här en sida hur du monterar bort brädan.Tag bort minuspolen först på batteriet.
http://www.backspegeln.com/tips_dator.asp

Har du flyttat över spridarna från gam[…]

Nordic Plus vs Ultra

Headup display, harman kardon, massage funktion so[…]

Håller på att byta drivaxel på h[…]

Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]