Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MerBil
Hej!
Äger en rolig v70 awd 99 och har ganska nyss kommit igång med hemmamekandet för att lära mig och kunna välja mina strider så att säga. Sambon har en 940 98 så det är nog ingen större risk att bli sysslolös =)

Håller på med en liten renovering av bilen och är just nu på inre styrlederna som glappar, som jag tänkte fixa innan däckbyte och fyrhjulsinställning. Därav lite frågor, novis som man är... Dock har jag haft mycket hjälp av forumet och letat och läst de flesta, om inte alla, närliggande trådar. Men har ändå ett par funderingar och behöver råd. (Trw^D^D^D SMI styrväxel om det spelar roll. Ska byta båda sidor.)

Har försökt att lossa inre styrleden, där den sitter fast i styrväxeln/kuggstång, med hjälp av rörtång men kände att jag inte vågade ta i mera.

Hur och med vilka verktyg skruvar man på bästa sätt loss inre styrled?

Passar en vanlig blocknyckel (biltema) eller krävs specialverktyg? Plus rörtång för mothåll precis bakom plaststoppen? (den röda detaljen innanför styrleden)

Hur hårt kan och ska man sen dra fast den nya inre styrleden i styrväxeln? Brukar man ha kopparpasta på den gängan?

Vilket fett ska man använda i damasken/på kuggstången och på styrledskulan? Går det med "universal" drivaxelfett, litiumbaserat?

Nåt mer jag borde fråga om? =)
Senast redigerad av 2 MerBil, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av MerBil
Jag fick dän den! Biltemas tunnare variant av 32mm fast nyckel/blocknyckel var inte tunn nog för att passa. Men jag tog ett bra tag med rörtången den här gången och så lossande den ganska lätt.

Sen tog det tillfälligt stopp... Trots att styrstagen som satt på bilen var märkta trw, mycket märkligt, så visar det sig, när jag fått loss inre staget, att det är SMI styrväxeln (M16 gäng). Jag borde såklart ha kollat mer noggrant.

Dags att beställa lite delar igen, rätt den här gången :oops:
Senast redigerad av 1 MerBil, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
skulle vara kul om du drog igång en garage tråd med lite bilder på det du gör med bilarna.
jo inte styrleder kan sitta utav h*vete.bytte på min gammla 626:a och de satt som berget och det är ju inte direkt gott om platts komma åt där inne :evil:
av *pettson*
TRW tillverkar inte bara styrväxlar, dom gör faktiskt lösa reservdelar med till betydligt mera produkter än just dom tillverkar.
Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]

Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]