Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crip273
Hej. Jag har lite problem med min AC.(klimatanläggning) Den har tryck(har mätt på verkstad) men inte "fullt" så att säga! Magnetkopplingen snurrar 2-3 sek, slår av och vilar cirka 5sek, sedan börjar den igen och forsätter sådär.

Vad tror ni att felet kan vara? Jag har mätt spelet på magnetkopplingen och det var verkligen inte över 0.6mm, vart jätte tajt där.

Kunniga svar tack :) Mvh
av Andy1983
Hej och välkommen hit

Är där för lite gas så blir trycket för lågt på lågtrycksidan så fort kompressorn startar och tryckvakten stänger av den igen. 1 mm är för mycket, så 0.6 kan visst vara för mycket men jag tror mer på att det är gasen i ditt fall. Om den behöver schimsas så startar och stannar den inte hela tiden, utan startar inte alls så fort den blir varm. Är det så för dig?
av mys80
Hej! Har en 850 -96 med liknande AC-problem. Magnetventilen slår till, kompressorn går några sekunder o slår sedan i från, detta upprepas hela tiden. Hade bilen hoa Volvo för felsökning, "läckage evap och torkfilter samt ett för stort spel på kompressor". De avrådde från rep. på grund av kostnaden. Någon som vet vad "evap" är för något?
av *pettson*
mys80 skrev:Hej! Har en 850 -96 med liknande AC-problem. Magnetventilen slår till, kompressorn går några sekunder o slår sedan i från, detta upprepas hela tiden. Hade bilen hoa Volvo för felsökning, "läckage evap och torkfilter samt ett för stort spel på kompressor". De avrådde från rep. på grund av kostnaden. Någon som vet vad "evap" är för något?
EVAP= Evaporator= FÖRÅNGARE... = plocka ur instrumentpanelen och åtgärda.
av Andy1983
mys80 skrev:Ok, tack! Bort med instrumentpanelen, oj oj... Verkar som man får se fram mot vintersäsongen i stället.
På Pettsons sida finns bilder hur man gör, inte det lilla jobbet dock

Lycka till
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]