Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bredde
Hallo.
Har en Volvo S70 GLT 97:a där ACC:n har funkat hur bra som helst fram tills idag. Kompressorn till ACC:n kan jag starta och stänga av men den kyler ej. Det jag reagerade på var att när jag startade bilen valde den automatiskt "cirkulation i bilen" och inte luft utifrån. Ställer jag den på luft utifrån och stänger av bilen så väljer den "cirkulation i bilen" automatiskt igen när jag startar bilen. Några förslag på vad som kan vara fel? Tacksam för svar från folk som haft liknande fel.
Mvh Fredrik
av magnusd
den ställer väl in sig på cirkulation i bilen bara en stund i början för att sedan byta till luft utifrån....så gör min iaf..
Japp! Den väljer snabbaste sättet att uppnå önskad temp, men problemet för Bredde är ju att den aldrig gör det om den inte kyler. Men att den ställer sig på "interncirkulation" är såvitt jag vet helt normalt.

EDIT: Hittade denna tråd. Kan det vara något?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... te#p222414
av Bredde
Tidigare tror jag inte den har ställt sig på interncirkulation. Då hade jag inte reagerat på att den gör det nu.. Men men kan ha fel. ;) Ska kolla vidare på detta imorn men tacksam för fler tips. Ska kolla länken också. Tack tack. Mvh
av *pettson*
Det är inget fel. Den ska kyla luften i kupen först för att sen ta in luft utifrån, detta för att ommedelbart skapa en kylkänsla för dom som är i bilen. Dessutom avfuktar den då luften som är i bilen så att inte imma ska kunna uppstå efter starten.
Användarvisningsbild
av buddha88
te mig har de sagts på forumet att kolla magnetkopplingen med bladmått så inte glipan e för stor, ska tydligen ligga på 0.3-0.4 mm, ska va vanligt
av Bredde
Jappz men det låter som kompressorn slår (gör även ett hoppande på varvtalet) till så är nog inte magnetkopplingen då? Konstigt att det bara kom pang så. Funkade hur bra som helst imorse ju, iskall då. ;) Mvh
Användarvisningsbild
av buddha88
du har exakt samma fel som ja, kom bara plötsligt, men han ska väl slå t ändå, ska lämna in den på en ac firma så får dom kolla påt, men ska mäta kopplingen för säkerhetens skull först :-)-)
av Bredde
Hmm idag när jag startar bilen och kör iväg så funkar ACC:n och kyler hur bra som helst. Blir tokig på sånt här. Kan det vara så att magnetkopplingen bara drar igång kompressorn ibland och ibland inte? Eller är det så att när den väl slutat dra igång kompressorn så är det för all framtid och man får fixa magnetkopplingen? Bör ju vara gas i systemet eftersom den som sagt kylde idag. Hmm.. Tacksam för mer tips. ;) Mvh
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & till[…]

Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]

Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]