Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnusd
Ibland funderar man på "önödiga" saker. En av dessa är Volvos Centrallås. Varför sitter de gamla hederliga pinnarna kvar uppe på dörrsidan? Förr i tiden låste man upp bilen inifrån genom att dra upp dessa och man låste genom att först trycka ner dem och därefter stänga dörren.

När använder man dessa idag? Man låser med fjärren och man hör det klassiska låsljudet från Volvo när alla dessa pinnar åker ner. Varför i herrans namn finns dessa kvar?

Jo, jag vet.... en fullständigt meningslös och ovidkommande fråga... :-DD

\\Magnus
Användarvisningsbild
av camaro69
Du har själv skrivit svaret. :wink:

Varför har en åsna långa öron?
Användarvisningsbild
av Taxen47
En variant är att de är till för att kunna stänga dörrarna snabbt,om det kommer en "skurk" som vill in i bilen medans du sitter i den.Det är ju fortfarande centrallås,så alla dörrar låses samtidigt.Har hört/läst att passagerdörren alltid är låst på bilarna som är exporterade till USA bl.a.
Prova att sitta i bilen och tryck ner en knapp,så åker alla pinnar ner och det går lite trögt att sen öppna dörren inifrån.Ha rutan öppen för säkerhets skull samt nyckeln i beredskap.

En teori i alla fall :wink:
av magnusd
Menar du att det finns en vettig förklaring till min "meningen-med-livet fråga"? Synd! :lol:
Men din teori låter logisk. Kanske enda sättet att låsa inifrån utan att larma. Då är det ju även vettigt om man någon gång behöver övernatta i bilen.
Användarvisningsbild
av Severin
Taxen47 skrev:En variant är att de är till för att kunna stänga dörrarna snabbt,om det kommer en "skurk" som vill in i bilen medans du sitter i den.Det är ju fortfarande centrallås,så alla dörrar låses samtidigt.Prova att sitta i bilen och tryck ner en knapp,så åker alla pinnar ner och det går lite trögt att sen öppna dörren inifrån
En teori i alla fall :wink:
Inte på min, bara den dörrn man trycker ner som låser så den teorin går bort
Användarvisningsbild
av buddha88
magnusd, du kör ju v70 -00, där har du ju en knapp o trycker du ner pinnen så låses bara den dörren som man trycker ner den på
Användarvisningsbild
av emwtur
sidospår, men på vissa "amerikanare" så låser bilen automatiskt centrallåset när man kör iväg så man inte skall bli rånad vid stoppljusen.

/emwtur
av magnusd
magnusd, du kör ju v70 -00, där har du ju en knapp o trycker du ner pinnen så låses bara den dörren som man trycker ner den på
Ja, men då återkommer vi ju till min grundfråga. Varför i hela världen, finns dessa pinnar kvar? De fyller ju absolut ingen funktion längre.
Jag låser bilen utifrån med fjärr eller nyckel. Om jag skulle behöva låsa bilen inifrån trycker jag på knappen.
Användarvisningsbild
av buddha88
med pinnarna ser man att bilen e låst eller inte kanske, skulle ju se snyggare ut utan men nu sitter dom där
av magnusd
med pinnarna ser man att bilen e låst eller inte kanske, skulle ju se snyggare ut utan men nu sitter dom där
Ta inte mitt inlägg altför seriöst. Jag har bara fastnad för en meningslöshet. Det känns som om man lämnat något kvar från förr av ren slentrian. Se om bilen är låst? Det är ju bara att ta i handtaget. :mrgreen:
Men annars är det ju som ens blindtarm. Den fyller ingen funktion och man kan leva utan den! :D
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]