Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 244
Nu är man nog fettorsk verkar det som.

Problemet:

#Inre bromskolv höger bak går inte tillbaks efter motionering, har provat alla knep och verktyg inbillar jag mig.
#Kan inte skruva ur bromsröret då fästnippeln bara är skit, trots flera dagars duktigt hård kraffsning+5-56 under och runt skallen/gänget.

Vad göra?!?

Kan man klippa bromsröret vid nippeln, köpa nya ok och kona till befintligt bromsrör, flacka av bockningen lite och på så sätt slippa byta bromsslangkoppling OCH rörhelvete som sitter riktigt jobbigt till OCH riktigt duktigt jobbigt rostigt...?
Isf, hur konar man bromsrören?

Eller kan man bromsa ur den kolv som inte vill in för att därefter försöka få in den igen, montera ok, skiva och belägg och köra skiten till verkstad enl. sista förslaget?

Kan man klippa bromsröret vid nippeln, ta bort oket, "proppa" bromsröret på något sätt och köra till närmaste verkstad ett par kilometer bort med väl fungerande frambromsar+v bakbroms?

Eller fixa handbromsen och köra skiten till till verkstaden med bara handbroms kl. 05:00 en vardagsnatt med
varningsblinkers..?

Var sista gången man gav sig i kast med rostiga ok kopplade med dito rostiga bromsrörskopplingar... :evil:
Ska du bara ta bilen till verkstad så föredrar jag att du klipper röret så nära bromsoket som möjligt och "pluggar" när jag gjorde så så tog jag en polygrip och vek röret 3-4 gånger, jag åkte runt i en vecka så utan bekymmer. OM det nu skulle läcka ändå så har du ALLTID 2 av varandra oberoende bromssystem på en personbil. dvs går ett rör av till t.ex höger bak. så kommer fortfarande minst 2 hjul att bromsa, pedalen kan dock ta längre ner och det blir trögare att bromsa. men det går=) Med andra ord, klipp röret och vik det flera gånger, kasta sen på hjulet och åk till verkstan :D
Jag känner igen det du råkat ut för. fy fan säger jag vilket jobb det var.

Så jag bestämde mig för att dra nya bromsrör/slang bak, nya ok nya belägg, nya skivor o nya backar.

Orkade inte bråka med gammalt skit.
Okej, tack så hemskt mycket för svar! Nu har man ngt att gå på.

Vore ju guld om man kan kona om bromsrören själv, då skulle man ju slippa ta den till verkstaden..! Är det görbart?? Vad behövs isf??

Om man nu kan kona om bromsrören själv, går det då att använda befintliga bromsrör trots att man klippt dom precis ovanför fästnippeln? Verkar ju finnas lite extra bromsrör att ta av som det ser ut på bockningen iaf..
Orginalröret brukar räcka till att kapa och kona om nån gång på bakre oken. Tänk på att det är bra om det finns nog rörlängd kvar för att haka av bromsoken när man ska ha bort/byta bromsskiva utan att behöva koppla isär bromsröret. Kolla mektips på http://www.pettson.com om nippeln inte går att få ur.
Lycka till
Okej, det låter ju bra!

Vet du hur man konar?? Kan man göra det själv såg jag att man kan köpa koningssats på biltema för 300:-, kanske vore nått?

Kan man btw köpa nya fästnipplar till bromsrören på biltema? Vet att man kan köpa luftnipplar löst där iaf.
Jag använder koningsverktyget från biltema och tycker den fungerar utmärkt, enda nackdelen är att rörkaparen är lite stor. ska finnas en mindre att köpa lös om jag inte minns fel

bromsrörsnipplar finns på biltema.... finns olika... se till att inte ta fel
Har för mig det är M10x1, nyckelvidd 11mm. Artikelnummer 66-498
Glöm inte trä på nya nippeln på röret innan du konar (been there, done that :wink: )
Lycka till
Om du vill ta bort bromsröret så kan jag ju tipsa tid om att värma oket och kyla nippeln och försöka skruva av den, och fungerar inte det så kan man ta en spikdrivare etc. för att försiktigt slå lös den lite och sen försöka skruva.

Så fick jag göra på min förra 740 och tog lång tid men fick loss det efter ett tag och sen var det fritt fram att göra rent och byta dammaskerna.
Sen vet jag inte riktigt hur det är på 850 men bromsarna fungerade kalas på 740in efter det.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]