- ons 05 aug 2009, 09:32
854 2,5 se 96:a. Min ABS lampa lyser lite då och då. Innan lampan tänds så skakar pedalen så fort man bara nuddar den med foten, sen tänds ABS lampan. Om man då kör i valfri hastighet typ 80-90 och stänger av tändningen och sedan vrider tillbaks till tändningsläge så att motorn går igång igen så slocknar ABS lampan och ABS funktionen funkar igen. Kan sedan gå 2 - 3 dagar innan lampan tänds igen ibland kan det gå någon vecka eller mera. Har varit så i ett års tid ca. Nu till min undran.... Kan det vara dom berömda lödningarna i ABS boxen. Har försökt att få loss kabeln från boxen men den sitter som f.n Har beställt en felkodsläsare på Tradera som kanske kan funka. Fråga? Ligger det felkoder kvar om systemet fungerar och det är lödningarna som spökar? Har även provat att rucka på tändningsnyckeln när ABS lampan är tänd men det händer inget, den lyser så fint (med tanke på tändplattan). Det ända som hjälper är att slå av tändningen tillfälligt som jag beskrev eller att bilen varit avstängd.
Anpassa körsätt och hastigheten efter väglaget så behöver vi inte träffas...