Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
#309521
854 2,5 se 96:a. Min ABS lampa lyser lite då och då. Innan lampan tänds så skakar pedalen så fort man bara nuddar den med foten, sen tänds ABS lampan. Om man då kör i valfri hastighet typ 80-90 och stänger av tändningen och sedan vrider tillbaks till tändningsläge så att motorn går igång igen så slocknar ABS lampan och ABS funktionen funkar igen. Kan sedan gå 2 - 3 dagar innan lampan tänds igen ibland kan det gå någon vecka eller mera. Har varit så i ett års tid ca. Nu till min undran.... Kan det vara dom berömda lödningarna i ABS boxen. Har försökt att få loss kabeln från boxen men den sitter som f.n Har beställt en felkodsläsare på Tradera som kanske kan funka. Fråga? Ligger det felkoder kvar om systemet fungerar och det är lödningarna som spökar? Har även provat att rucka på tändningsnyckeln när ABS lampan är tänd men det händer inget, den lyser så fint (med tanke på tändplattan). Det ända som hjälper är att slå av tändningen tillfälligt som jag beskrev eller att bilen varit avstängd.
Användarvisningsbild
av ketto
#309531
Låter som mitt problem och de va lödningarna i boxen som hade gett upp! Jag gav mig på alla lödningar som fanns på ena sidan, där de finns piggar som sticker upp ur kretskortet!

Kunde oxå va så för mig att de inte lös på några dagar, sen lös de igen, vred nyckeln framåt mot startläget så slocknade lamporna för att sen lysa igen efter 5 minuter!

Varför du inte får upp den stora kontakten är att du säkert missade två spärrar som sitter där, tittar du noga så sitter de två gråa plastspärrar, där kan du ta en platt mejsel och sticka ner och dra ut dom mot motorn och samtidigt dra kontaktstycket uppåt
KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE UPPLÖSNING
Bild
Användarvisningsbild
av js1
#309535
En nyfiken fråga! Var sitter boxen? Kan inte riktigt loklisera mig med bilden?

/Jörgen
Användarvisningsbild
av emwtur
#309545
kenlav skrev:854 2,5 se 96:a. Min ABS lampa lyser lite då och då. Innan lampan tänds så skakar pedalen så fort man bara nuddar den med foten, sen tänds ABS lampan. Om man då kör i valfri hastighet typ 80-90 och stänger av tändningen och sedan vrider tillbaks till tändningsläge så att motorn går igång igen så slocknar ABS lampan och ABS funktionen funkar igen. Kan sedan gå 2 - 3 dagar innan lampan tänds igen ibland kan det gå någon vecka eller mera. Har varit så i ett års tid ca.
Låter precis som min 95:a - MEN jag kunde läsa felkoder - och dom sa att en sensor bak var avbrott !
skulle rekommendera att du tar en multimeter och försöker mäta upp sensorerna.
/emwtur
Användarvisningsbild
av ketto
#309566
js1 skrev:En nyfiken fråga! Var sitter boxen? Kan inte riktigt loklisera mig med bilden?

/Jörgen
Detta borde du kunna se!

Mittemellan stötdämpartornet och bromsvätskebehållaren, där kablarna syns, där under är ABS-boxen


Bild
Användarvisningsbild
av js1
#309567
Ooh fy fan! Ser bökigt ut att gräva fram den därifrån. Tur att min funkar då men kan va bra och veta fall ifall! :) :D
Trodde styrenheten låg under instrumentbrädan eller nåt
av *pettson*
#309572
om pedalen skakar när du åker och bromsar så har ABS systemet ett läsfel på en givare. Det har inget med felkoden att göra. Den tror att ett hjul står stilla fast det rullar. Sprucken tandring eller skräp på en givare på ett framhjul brukar vara problemet.
av Riche
#309573
Har precis samma bekymmer på min. Min ABS flippar i normalfallet ur när man kommer ner till 20km/h vid en inbromsning. I högre hastighet är det inga bekymmer.
Har mätt upp sensorerna på min och det ser grönt ut. Även försökt göra rent. Dock fick jag inte bort givarna på bakhjulen. Vågade inte ta i mer, då det kändes som en överhängande risk att skada någonting.
Håller också på att försöka bjuda hem en felkodsläsare från Tradera, får vi se vad den säger... Men frågan är ju om det är speciellt intressant när flera verkar ha liknande problem?
av *pettson*
#309588
Absolut vanligast är en spricka eller en lägre tand på tandringarna på en drivknut. Det är alldeles tillräckligt för att få ett läsfel. Läsfel ger inga koder.
Användarvisningsbild
av emwtur
#309593
*pettson* skrev:Absolut vanligast är en spricka eller en lägre tand på tandringarna på en drivknut. Det är alldeles tillräckligt för att få ett läsfel. Läsfel ger inga koder.
och heller ingen ABS-lampa - eller hur ?

/emwtur
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)