Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snapsen
Någon här som har uppslag på vad som kan vara fel men styrningen?
Den knarrar som en gammal segelskuta av trä, a´la Ånedinlinjen när jag rattar åt vänster, ljudet verkar komma från högerhjulet men kan ju ha fel. Ibland så är det helt tyst fast knarrar för det mesta. OBS, behöver inte vara fullt rattutslag så styrstoppen kan vi räkna bort.

Har letat i forumet men inte riktigt hittat något vettigt svar.
av *pettson*
Knarrar det enbart utan att vrider fullt så är det dags att byta parallellstag. även kallade just *knarrstag*.
av snapsen
*pettson* skrev:Knarrar det enbart utan att vrider fullt så är det dags att byta parallellstag. även kallade just *knarrstag*.
Kollade knarrstaget, helt ok, utbytt förra året. Felsökningen forsätter...
av *pettson*
Undersökningen omfattade bägge sidor hoppas jag? Får man fråga hur det kollades? För enda sättet att se det hela är ju att helt sonika demontera stagen och känna på lederna. Går dom trögt, så trögt att du knappt kan rubba dom, ja då är det likväl problemet. Att gunga på bilen för att se om nu det är problemet, eller för den delen pressa o se om det är glappt, ja det visar faktiskt ingenting. (Utom då möjligen om det är glappt). Felkällorna är ju inte så många, du får helt enkelt välja mellan torr parallellstagsled, torr spindelled, torr styrled. Sen finns det naturligtvis nåt väldigt ovanligt (när det gäller knarrande) och det är fjäderbenslagret. Då brukar det desto oftare låta i fjäderbenslagren även under färd rakt fram samt över gupp också.
av *pettson*
kebabpizza skrev:Du kanske har samma fenomen som jag har ibland på min, det är helt enkelt fjäderbenets insida som ligger så nära karossen att fjädern ibland skaver emot.
Inget illa ment nu.. Men så blir det bara om man monterar fjädern fel. ELLER om nu bilen varit krockad?
Stötdämparen är inte i centrumlinjen på en 850. Fjädrarna är utflyttade just för att få rum. Men om man inte får till det riktigt så är det inte nåt ovanligt att fjädrarna tar i på innerkant. Har hunnit se min beskärda del som åtgärdats :-)-)
Användarvisningsbild
av kebabpizza
*pettson* skrev: Inget illa ment nu.. Men så blir det bara om man monterar fjädern fel. ELLER om nu bilen varit krockad?
Stötdämparen är inte i centrumlinjen på en 850. Fjädrarna är utflyttade just för att få rum. Men om man inte får till det riktigt så är det inte nåt ovanligt att fjädrarna tar i på innerkant. Har hunnit se min beskärda del som åtgärdats :-)-)
Det var som...värt att kolla upp, och jag tror inte den har varit krockad, så det är väl stor risk att fjädern sitter fel :( men som sagt det uppstår bara ibland av någon anledning. Tack för tipset :)
av *pettson*
Kika gärna på en bild ifrån bildelsbasen eller laga på ett fjäderben så ser du tydligt att fjäderbenet inte löper igenom centrum. :wink:
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]