Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sssrlr
Hej.
Jag har lite högt turbotryck efter det att förra ägaren hade trimmat bilen, en V70 2,5t -98
Märker det på att bilen rycker till rejält vid fullt gaspådrag och turbon laddar fullt, då slår laddtrycksregulatorn från.
Har även ett felmedelande om det.
Jag tänkte om man kunde sänka det själv lite, genom att skruva på staget till wastgaten, nån som gjort det förr?
Vilket håll ska man isåfall skruva, inåt eller utåt?

Tänkte be verksta´n kolla hur mycket den laddar, har ju ingen mätare i bilen, men hur mycket brukar det vara per varv i bar, kan man räkna så? Typ om den laddar 1 bar och jag skruvar två varv så blir det t.e.x. minus 0,2 så den laddar 0,8, eller är det helt fel?

//Reino
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Beror ju på om den är chippad på riktigt eller fultrimmad (skruvad wg-stång, t-kors m.m.) hur du ska göra för att återställa till original.
av sssrlr
Nä, slangen har jag inte kollat, var sitter den? Och vad händer om den är sönder?
Den slår ju ifrån när den laddar fullt, så den verkar ju göra sitt jobb?

Och sen tror jag den är lite fultrimmad för det ser ut som nån har skruvat på wastegaten, det sitter ju normalt en låssprint där men den är borta. Visst, den kan ju ha rostat bort, men det är några rör som man ser inte är original, så den är nog hemmatrimmad. Kanske chippad också, det vet jag inte.

Jag tänkte ju inte få den original igen, bara sänka trycket lite så den inte laddar fullt så mycket.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Att bara köra fultrimmat innebär att bränsle-, tändkurvor o.s.v. inte hänger med när det laddas över standard maxtryck, vilket kan få en del konsekvenser....så har du misstanke om det så kanske det är läge för lite åtgärder. Regleringen funkar normalt så att en magnetventil (placerad bakom luftfilterboxen) styr wg-klockan med luft från antingen trycksidan eller insugssidan på turbons kompressordel. jag känner inte till vad din 2,5T ska ha för grundladdtryck men kopplar du wg-klockans slang direkt till trycksidan (eller rycka kontakten på magnetventilen, men det tänder fel-lampan) så ska den gå på grundladd och inte vara så pigg längre. Nu är jag iofs inte 100 på att din 2.5T fungerar som en T5.
av sssrlr
Ja, jag får nog be nån verkstad kolla exakta trycket med klocka.
Den går riktigt rent och bra hela tiden, tills fulltryck på turbon och den rycker till rejält...
av sssrlr
Ringde och pratade med han som hade haft min bil innan den jag köpte den av och det var han som hade trimmat den, chippat och höjt trycket genom att skruva på wastegaten, och han hade också fått det rycket men då sänkte han det lite och det försvann.
Det måste vara han som hade bilen jag köpte den av som har skruvat upp det igen, så jag får nog sänka det lite igen manuellt.
Den är chippad av en trimfirma i Västerås, så den är inte "fultrimmad".

Skönt att veta :)
av HGT
Hade exakt samma problem, jag laddade 0.7 med fultrim. Kan starkt rekommendera att köpa en tryckklocka och titta hur mkt du laddar, sedan är det bara att skruva stången (utåt?) har jag för mig. Bilen skall ladda 0.4:a orginal, nu när min är steg 3 chippad laddar jag 0.9.
av sssrlr
Ja, får nog göra det. Var kopplar jag slangen till klockan nånstans?
Är det nån som vet exakt om det är utåt eller inåt jag ska skruva wg-stången om jag ska sänka trycket?
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]