Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stutte
Har bytt kupefläkt i min 850 (95:a). På maxvarv brummade den nya fläkten (ej orginal) ordentligt och jag fick en ny. Samma problem med den andra fläkten. När den tredje fläkten även brummar på maxvarv blir jag mycket fundersam. Kopplar jag ström på den lös känns inga vibrationer. Har kollat om det ligger nåt i fläktröret och runt omkring, men inte sett något konstigt. Någon som kan ge mig ett tips? ??:-/
av Kermithboy
När du har full fläkt på, kommer det ut luft ordentligt som det ska genom luftutsläppen i kupen då?
av Kermithboy
Okej, jag har nämligen ett liknande problem me min 850 glt -97a. Ibland brummar/dånar de bara i luftkanalerna men de kommer knappt ngn luft in i kupen. Ja misstänker att de e ngn spjällmotor som spökar. SKa lämna den till bilia den 6e aug på felsökning. Lycka till me felsökningen. Skriv gärna här om du löser problemet. Mvh: Thomas
av Kermithboy
Hej igen, kom å tänka på en sak. DU köpte möjligvis inte din kupefläkt på Skruvat.se? Ja har nämligen samma "problem". Köpte en billig billig kupefläkt på Skruvat.se ,drygt 800kr mot ca 2700kr på bilia. Har fått byta fläkten flera gånger. Den första började gnissla/tjuta efter några månader, den andra hade ngt internt kontakt fel( ville inte börja plocka isär den ifall ja inte fick iordning på den så skulle förmodligen inte garantin gälla). Fläkten gick bara ibland,provade med direktström på den så de inte berodde på ngt annat. Den tredje gången tyckte jag den "brummade " för mycket. Men när den fjärde fläkten åxå "brummar" orkade jag inte längre. Jag Får helt enkelt leva me att kvaliten inte e den högsta.
Användarvisningsbild
av Ecke38
Hej!
Oj tänkte köpa en ny fläkt till min 855 GLT-97 på skruvat.se.
Men hör nu av er att kvaliten inte är den bästa ...kanske är lika bra ha kvar sin gamla som lever om ibland när det är kallt ute..
/Erik
av *pettson*
brummandet brukar bero på att luftströmningen inte fungerar som tänkt. Det är ytterst sällan som fläktmotorerna är problemet.
av Kermithboy
*pettson* skrev:brummandet brukar bero på att luftströmningen inte fungerar som tänkt. Det är ytterst sällan som fläktmotorerna är problemet.
Ja, de är möjligt att de kan bero på luftgenomströmningen, fast inte i mitt fall. Låter annorlunda även när jag håller fläktmotorn i handen och kör den. Så, inte topp kvalite. Men som sagt, NÅGOT borde de väl skilja mot bilias fläktar( typ bosch antar jag) förutom priset. /Thomas
av Kermithboy
Stutte skrev:Har bytt kupefläkt i min 850 (95:a). På maxvarv brummade den nya fläkten (ej orginal) ordentligt och jag fick en ny. Samma problem med den andra fläkten. När den tredje fläkten även brummar på maxvarv blir jag mycket fundersam. Kopplar jag ström på den lös känns inga vibrationer. Har kollat om det ligger nåt i fläktröret och runt omkring, men inte sett något konstigt. Någon som kan ge mig ett tips? ??:-/
Kommer det ordentligt med luft ur utblåsen när du kör max hastighet på fläkten? De gjorde det inte i min bil. Det berodde på att ena spjällaxeln va spräckt så spjällmotorn "rappade över" och hamnade i fel läge, så då stängde systemet av all reglering av luft, jag kunde altså inte välja vart luften skulle komma, samt att de blåste väldigt dåligt med luft ur alla utblåsen. Jag satte på en slangklämma runt den spruckna axeln(som är i plast :evil: ) och dit me spjällmotorn. Tog bort minuspolen från batteriet utifall det skulle hjälpa att nollställa systemet.Nu funkar allt fint igen:) Nu ska jag bara in på Bilia för en kalibrering av ecc:n. /Thomas

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]