Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rallysnubbe
Hej jag har köpt en C70 T5 från 1998 som jag har planer på att uppgradera med bättre ljud.
Tror det har suttit en bra stereo i den från början (sitter dynaudio i hatthyllan) men en föregående ägare har haft inbrott i bilen... Följde dock med två slutsteg med bilen så nån bas blir det att inhandla.

Hur som helst så undrar jag vad för dimensioner/monteringsdup högtalarna i dörrarna har/ska ha. Både de övre och de undre. Har dock inte bestämt mig för att byta ut de i intstrumentpanelen än så jag undrar även hur mycket jobb som krärvs för det samt dimensioner osv.

Tack på förhand! Martin
av JockeGbg
Du kan ju prova att ställa frågan i forumets avdelning för Bilstereo. Kan ju finnas folk där som har koll på sådant.

Själv kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Men de Dynaudiohögtalare du har i hatthyllan är förmodligen original då Volvo använder sig av detta märke.
Användarvisningsbild
av buddha88
4" i panelen
6.5" i dörrarna 54 mm max djup i framdörrarna
8" i hatthyllan

Tar kanske 1 h o byta alla, i framdörrarna måste man köpa nya bafflar, för orginalen e gjutna i högtalaren
av Agneo
Nu vet jag inte hur långt du kommit i ditt ljudbygge men om vi snackar C70 coupe så sitter det 8"basar skruvade i dörrarna under panelen, mellanregister (minns ej dimension men kanske 5") monterade i dörrpanelen och sen har du ju diskanten uppe i instrumenbrädan,allt styrs av ett par passiva delningsfilter monterade ovanför bashögtalaran i dörren, Sen har du ju 2st 8" basar och 2 diskanter i hatthyllan också dessa delas av passiva filter sen ska du ha ett 4x60 eller 4x100w steg beroende på utrustningsnivå! Sen finns det ju uttag för basar under ryggdynan bak men det har aldrig monterats några basar i coupen bara i cabben!
Så det finns ju bra utgångsläge för den som vill bygga ljud i dessa bilar!
av s60
Sen finns det ju uttag för basar under ryggdynan bak men det har aldrig monterats några basar i coupen bara i cabben!
Så det finns ju bra utgångsläge för den som vill bygga ljud i dessa bilar

Finns detta förberett i alla cabbar, och hur får man bort ryggdynan?
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]