Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blommen83
Har haft lite problem med tomgången ett tag nu...har varit så nu nån månad pgr av att jag varit lat och inte orkart tagit tag i det...men nu tänkte jag fixa de..den pendlar inte jätte mycke..typ mellan 1000 till 700...men vet inte riktigt vart jag ska börja någonstans..jag såg att jag hade en ny lmm låg hemma och skräpa och jag tänkte då att det skadar ju inte att byta..och bara för att testa så drog jag kabeln till lmm..startade bilen och den gick betydligt bättre då..satte dit den nya och tänkte att det var den gamla som varit dålig..med den nya så gick den sämre..

nån som har nått svar på de?

vad bör jag kolla upp annars ang pendlande tomgång...vacumslangar? tomgångsmotor?

Bilen är en s70-99 2.4T (25000 mil)

Tackar för all hjälp jag kan få..
av EvilAngel
Hej!

Hmm.. tomgång igen.. :)

Ja det finns ju lite saker att gå igenom..

Tomgångsmotorn, rengör?

Vacumslangar, hela och rena?

Tändstift och kablar skulle jag testa och byta. Dom ska inte hålla i all evighet:). Sen har vi ju rotor o lock me.

Det där med LMM verkar ju lite knasigt? säker på att du fått allt på rätt plats? Dom brukar ju gå lös på en del,såverkligen till att u inte fått en deffekt en :(.

Lycka till, det finns massa mer du kan gå igenom sen..
av SubMarine
Gissar att du har det elektriska gasspjället då du har en 2.4T-motor. Du har då ingen tomgångsmotor utan tomgången sköts av gasspjället. Är gasspjället bytt eller rengjort förr? Jag skulle testa att göra rent spjället, lär ha samlats en hel del skit där.
av Blommen83
SubMarine skrev:Gissar att du har det elektriska gasspjället då du har en 2.4T-motor. Du har då ingen tomgångsmotor utan tomgången sköts av gasspjället. Är gasspjället bytt eller rengjort förr? Jag skulle testa att göra rent spjället, lär ha samlats en hel del skit där.

precis..jag har de elektriska gasspjället..stift böt jag inte för så länge sen...har ingen aning om spjället är rengjort förr..får ta och göra rent de och gå igenom alla vacumslangar..

tack för alla svar..
Användarvisningsbild
av poberglund
Har haft samma typ av problem med V70 -99, Denso och Magneti Marelli luftspjäll.
Detta fel har ej kunnat åtgärdats av auktoriserade volvoverkstad ( inga namn) jag har haft detta fel i c:a 3 år med ökad intensitet och till slut stannade motorn varje gång man släppte gasen till tomgång. Bilen har gått 35 000 mil och de goda och muntra tipsen från bilverkstad var:

det är nog igen satt vevhus ventilation, byt luftfilter, byt bränslefilter, byt kolfilter, slitna ventil styrningar, slitna kolvringar, luftmassemätaren måste bytas, tomgångsmotorn är fel, läckande slangar osv.

Jag har själv bytt, kolfilter, bränslefilter, luftfilter, rengjort vevhusventilatonen, testat med annan MAP sensor, luftmassemätare, tomgångsventil mm utan att hitta felet med den pendlande tomgången.

Nu vet jag vad som var felet i mitt fall! oljerester som byggts på vid luftspjället i spjällhuset hade ändrat flödeskaraktäristiken i dysan så att styrregulatorn ( i mjukvaran ) ej kunnat ställa in rätt luftflöde vid tomgång.
Reglerområde på spjället är vid tomgång de första 10% och där var luftarean minskad pga påbyggda oljerester. Regulatorn fick skicka ut för stora styrsignaler och då blev det överkompensering och självsvängning i reglerkretsen som resultat.
Åtgärd: lossa slangklämman på stora gummiröret vid spjällhusets koppling till luftfilterburken. Då ser man det styrda luftspjället och även om det finns oljerester och smuts i botten på luftintaget. Rengör detta med bensin på luddfri trasa. Detta ska göras noggrant så att inget blir kvar.
Litet tips. Åk till bilverkstad och få kostnadsförslag, bli förbannad, köp Haynes Gör-det-själv handbok, bli mer förbannad, tänk själv handla reservdelar på skroten mecka själv. Bra verktyg är alltid för billiga, en felkodläsare ett måste.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]