Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av born52
Hej, Är en ägare av en 855 -96,jag bor upp i norr och nu har kylan börjat krypa ner åt -10 på morgnarna,då har jag märkt att det tar ett bra tag innan fläkten går upp i varv,(jag har allt på auto)senare när motorn är uppe i full temp så kan även sidofönstren imma. Drar jag på tempen manuellt till tex +28 så blåser det mest på golvet och mycke lite på rutan.Finns det inte givare som ska tex känna av att rutorna immar ?Och skall inte fläkten gå upp i varv direkt ?Ställar jag tempen på +22 så känns det inte som det blir +22 inne i kupen.
Nån mer som bor på ett kallt ställe som kan jämföra 8)
Användarvisningsbild
av Fanatic
Vad menar du med att du måste dra på manuellt till 28grader. Du måste väl ställa den på så många grader du vill ha. Bara för att du har den på auto, kan den ju inte veta vilken temp du vill ha :???:

Sen att den blåser mycket på golvet kan ju kanske bero på att, om du snabbt vill ha varmt i kupén. Så ska det ju blåsa neråt eftersom värme stiger och blandar sig med den andra luften. typ. Så står det ungefär i intruktionsboken om att snabbt värma upp kupén iallafall.

Om fläkten går upp direkt beror väl på om hur mycket den behöver kyla/värma har du samma temperatur i bilen som du ställt den på så behöver den ju inget göra :) . Men strular det kan det kanske vara nått strul med nån kupé-sensor. Vet att det finns en iallafall för det är bytt en på min :)

Är som sagt ingen expert på området, kände för att skriva lite bara :D
Användarvisningsbild
av born52
Ber om ursäkt för ordvalet,jag menade att om tempen är ställd på +22 när utetempen är -10 så få jag nog köra till h-e och tillbaka och ändå känns det inte +22 samt att sidorutorna inte är rena,vidare menade jag att om jag drar upp tempen till +28 (bort med manuellt) :wink: så blåser det mest på golvet när man tycker att luften borde blåsa på sido-framrutorna för att hålla dom rena.Visserligen behöver man inte köra på auto men man vill ju att allt ska funka....
av Teemu
fläkten går nog inte upp i varv innan givaren/givarna känner att den blåser in varmare luft än vad du har i kupén. Man vill ju inte att fläkten skall stå och blåsa in kall luft för fullt i en redan kall bil. Vet inte hur det är med 850 och äldre V70, men dom nyare har ju en knapp på mittkonsollen för snabbare defrost. Då går fläkten för högvarv och luften koncentreras till rutorna. främst framrutan.
av keken1
Jag har ungefär samma problem, bor i dalarna....
På autoläget går det inte att köra när det är vinter då immar bakre sidorutorna igen på en gång. När jag sätter tillbaka till framrutan så tar det inte lång tid innan det är borta. Men det är ju drygt att hela tiden ha fläkten mot framrutan, blir kallt åt fötterna.
Finns det nåt som kan vara fel :?:
av TomasL
Har ni kupéfilter så testa att ta bort det på vintern om ni får problem med imma.

TomasL
Användarvisningsbild
av Qvurr
Volvos berömda acc som spökar :D
Min 960 -95 är nästan likadan immar mer än ofta på sidorutorna speciellt på bakdörrarna är det nästan omöjligt att få det imfritt.... :cry:
Volvo hadde för klent byggda acc anläggningar i mitten på 90 talet.
Vet inte vilket år när acc blev bättre.........
Tror att 960 och 850 har samma anläggning tror dom uppgraderade på
s/v 70...
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
På min bil (se nedan vad det är för bil) så skiter jag i Auto-läget (på väljaren "vilken utsläpp som luften kommer ur") om jag har imma på rutorna. Man kan ställa blåshastigheten på AUTO, väljaren på "rutorna" och tempen på vad man vill ha.

Min ECC funkar åtminstone så att då jag har fläktfart på AUTO så håller den en låg profil tills motortempen kommit upp - så att det inte bara blir kalluft. Alltid full blås på läget "blås på rutorna", eftersom om man har imma ska det blåsa även om det är kallt.

När jag kör vanligt så brukar jag ha "väljaren" pekandes åt höger (på vintertid), lite på rutorna, lite på fötterna. det brukar bli behagligt.

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]