Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marie
#302711
Ska byta blockpackning på bilen. Tar ju då självklart kamremmen samtidigt även fast den är bytt ganska nyligen.
Men räcker det att byta bara remmen då eller borde jag gå för hela kittet med en gång?
av Marie
#302723
dalldall skrev:beror ju såklart på hur mycket som byttes förra gången!

Nu var det ju inte jag men förra ägaren som gjorde det. Men jag förstod det som att han hadde bytt allt då, därför jag tänkte på att byta bara remmen nu.
av Marie
#302803
*pettson* skrev:om allt är bytt förra gången så räcker det utmärkt med bara rem nu.

Tack.
Det var det jag tänkte med. Men känns bäst att höra sig för. Är ju trots allt iaf 5 år sen jag skruvat bil. :)
Användarvisningsbild
av sjoling
#307339
Om jag får låna tråden lite.
Jag har bytt kamrem på mina tidigare bilar, dock inte på någon 855 10v.

Finns det något man bör tänka på eller veta innan man ger sig in för att byta drivrem kamrem spännrulle osv?
Lite tips vore uppskattat.

Tack
Användarvisningsbild
av Folke89
#307384
En sak som är förbannat viktig är att låsa kamaxlarna! Det är ett måste, om de/någon råkar snurra till så blir det inte roligt. Det är nämligen variabla kamaxlar.
av *pettson*
#307488
Låsa kamaxlarna är ju nåt man BORDE göra varje gång kamremmen ska röras. Detta som sagt eftersom dreven är justerbara. Att dreven står på markering innebär INTE att kamaxlarna faktiskt står på noll. :wink: I Haynes finns som tur är för den som inte vill investera ett bra tips om hur man gör sitt eget verktyg.

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Heico RIMS

Hello. Maybe someone is looking for Heico Volution[…]