Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermithboy
Hej, jag har en 850 glt -97a med ECC.

Problemet är att ibland så kommer det knappt ut någon luft ur luftutblåsen i kupen, när detta händer så uppstår ett dånande ljud ur fläktsystemet, precis som att de är stopp någonstans.
För fläkten går som vanligt och jag har inget kupefilter som kan sätta stopp. Jag har även provat med ett annat värmereglage från en kompis 850. men det har inte hjälpt.

Finns det någon spjällmotor som styr själva intaget av luft till hela systemet? Spelar ingen roll hur jag ställer vredet för vart luften ska komma, golv, i ansiktet eller på vindrutan. Blir samma dåliga luftflöde och samma dånande ljud oavsett. Mycket tacksam för lite hjälp / Thomas
av walleh
jag hade liknande problem på min v70 -98. Kolen var slut och motorn orkade inte driva fläkten. köpte ny fläkt och allt blev som vanligt igen. /Walle
av Kermithboy
Kermithboy skrev:Hej, jag har en 850 glt -97a med ECC.

Problemet är att ibland så kommer det knappt ut någon luft ur luftutblåsen i kupen, när detta händer så uppstår ett dånande ljud ur fläktsystemet, precis som att de är stopp någonstans.
För fläkten går som vanligt och jag har inget kupefilter som kan sätta stopp. Jag har även provat med ett annat värmereglage från en kompis 850. men det har inte hjälpt.

Finns det någon spjällmotor som styr själva intaget av luft till hela systemet? Spelar ingen roll hur jag ställer vredet för vart luften ska komma, golv, i ansiktet eller på vindrutan. Blir samma dåliga luftflöde och samma dånande ljud oavsett. Mycket tacksam för lite hjälp / Thomas
Jag tror nu felet är fixat:) Efter ytterligare en felsökning på bilia ( den tredje i raden) lyckades mecken klura ut att ena spjällaxeln va spräckt(plast) :evil: Så jag satte dit en slangklämma och drog åt försiktigt å dit me spjällmotorn igen å testa, å tror du inte de fungerar? :) YES!! Jag testar och vrider på reglage-knappen och luften kommer precis som den ska på rätt ställen!! ¤lycklig som ett litet barn på julafton¤ Nu ska ja bara boka in en tid på Bilia för en kalibrering av systemet.
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]