Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
#299271
Har utforskat i detta med rasslat/skallrar från växellåda men inga tydliga svar någonstans.

Men kan säga att lite bättre blev det igen med oljebyte i lådan, från castrol oljan till Redline MTL.
Lättare hantering av spaken är det nu, inga problem med att få i växlar.
Ljudet befinner sig mellan 1200-1500varv, sen inget mer?
Något lager kasst? Vågar inte åka längre sträckor om lådan ger sig på vägen???

Har rotat o rotat, o det är växellådan. Motorn är klockren, lika så kopplingen.
av *pettson*
#299322
Du kan inte forskat särskilt djupt eftersom bland annat jag upprepade ggr förklarat att det är synkringarna som går hamnar i svängning i lådan. Detta eftersom dom inte är fjäderbelastade. Saab har haft samma problem men åtgärdade detta i lådan. Genom att montera synkringar med just fjädrad låsning på.
Volvo gick emot strömmen. Eftersom det är vevaxelns ojämna rörelse på varvet (hastigheten är inte konstant på en vevaxel så skallrar alltså synkringarna. Det betyder att volvo införde en nödlösning. För att bli av med rasslet så införde man dubbelmassesvänghjulet på dom modeller som inte hade detta. (som servicelösning). Samt att man bytte utförande på slavcylinder på en del mot ett internt. Precis som på nyare bilar alltså.
Och i ärlighetens namn så fungerar inte heller detta nån längre tid. Arbetsljudet kommer tillbaka. Och ingen lösning finns.

Många hävdar att det är ingående lagret i lådan som låter och rasslar men så är faktiskt inte normalfallet.
av PDK
#299330
Då får jag bara hoppas på att bilen håller min arbetslösa tid iallafall.
Pinsamt värre bara när folk tittar på en som om att "den bilen rasar snart". he he he...

Är automatlåderna till 850:an bra? Dåliga? Hur ofta skall man skölja dessa alt. byta olja?

Har hittat en som jag är intresserad av, dock vet jag inte om förbrukningen hoppar upp ännu mer när det är 2,5SE med automat?
av *pettson*
#299362
bränsleförbrukningen hoppar upp, hur mycket däremot är omtvistat. Men det hoppar upp.
Automat är okej att köpa beg om den gått under låt säga 15.000 mil? Eller om den har dokumenterat att ATFoljan är bytt sen bilen är ny. Det är nämligen så att dom dör i förtid för att inga oljebyten ingår.
av Krickan
#299366
Pettsson, du som är en hejare på detta, :D
Jag har en liten följdfråga.
Hur ofta ska oljan eg. bytas?
Volvo vill inte byta min nämligen...de säger bara att "man byter inte om det inte är en taxi"
Bilen har gått 23600 ca. och jag har papper på att oljan (7 liter) ska vara bytt vid 15500.
Är det dags att byta igen eller?
av *pettson*
#299461
dom har rätt.. den SKA INTE BYTAS enligt serviceprogrammet. För det gör man bara på polis och taxi. MEN om du som kund VILL göra detta så ska dom göra det.
Det ska göras vart 7500 mil. Eller när lådan larmat om överhettning. Du bestämmer din intervall själv. Men ha inte längre än 7500 mil.
av Krickan
#299463
Tack. Då är det mao. dags.
Tråkigt bara att volvo i stan faktiskt säger att "vi gör inte det på privatbilar", finns inget servicepaket på det osv. har bett om pris, senast när jag bytte slangar mellan oljekylare och låda, men de bara slingrar sig konstigt nog.
Nåja, tur att det finns en verkstad i närheten som specialiserat sig på renoveringar och underhåll av automatlådor. Får nog be dem istället.
Tack för svaret och ha en trevlig helg.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]