Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mralm
Jag kan kanske börja med att hälsa på alla.
jag har en fundering som jag skulle behöva ha svar på, jag har en volvo 850 92a som gått ca 30000mil
och har sedan en tid märkt att bilen "vobblar" lite i hastigheter mellan 0-40km/h när jag bytte till sommardäcken så upptäckte jag att höger yttrestyrled var glapp och misstänkte att det kan bero på detta. eftersom jag inte har råd att fixa detta nu och snart ska köra en sträcka på ungefär 100mil så funderar jag på om detta kan vara farligt att köra runt med? finns det risk att skiten går av eller liknande när man ligger i sådär 110 på motorvägen? eller kan man köra på tills man har råd att fixa det?

tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av emwtur
Välkommen till forumet !

din fråga är nåstan omöjlig att svara på.
på bilprovningen hade du antagligen fått en anmärkning - och en månad på dig att fixa felet.
om inte styrleden är SVÅRT sliten.
normalt sett skulle jag säga att dom glapp som bilprovningen vanligtvis ger "tvåor" på märker man inte när man kör bilen så eftersom du säger att du märker att bilen "vobblar" i låga hastigheter så skulle jag rekommendera att du fixar felet omgående - om det nu är styrleden som orsakar "vobblet"

Styrleden kostar bara någon hundring- med klurighet, klättervilja, en kulledspress ,en haynes manual,
så brukar det gå bra att byta utan en framvagnsinställning efteråt !

/emwtur
Användarvisningsbild
av goransson89
byt leden snarast möjligt, det kan hålla i 2 år eller i 2 mil. pappas fru har råkat ut för att styrleden har hoppar ur helt så det inte går att svänga, detta har hänt 2 gånger, och en av gångerna märktes det inte ens att det var glappt, så byt snarast :)
av Mralm
Tack för svaren, jag fick ingen anmärkning på besiktningen men det känns ju iof inte som att det gör någon skillnad eftersom dem inte märkte att min abs lampa lyste pga sprucken krans. styrleden glappar ju en del när man hissat upp den och ruckar lite på hjulet. jag får väl kanske låta den stå tills jag kan fixa det då helt enkelt. man vill ju som sagt inte att den ska gå av/ hoppa ur när man kör precis.
Användarvisningsbild
av emwtur
jag brukar se till att inte flytta muttern på styrstaget - och kolla att nya och gamla leden är lika långa.
stämmer detta så brukar det aldrig vara problem med framhjulsinställningen !
/emwtur

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]