Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

LÄmnade in min V70 -97 på Skånebil härromdagen och fick bytt kamrem, vattenpump mm detta gjordes vid 24.000 mil, alltså helt enligt serviceboken. Det jag nu undrar är varför jag inte fick någon stämpel i serviceboken när detta utfördes. Måste man göra hela servicen med oljebyte etc för att det ska skrivas in i serviceboken?
Självklart ska jag åka dit och fråga, men det är ju helg nu och jag ville bara veta om det är något dom inte brukar göra vid endast kamremsbyte.
"problemet" var att det var sambon som både lämnade och hämtade bilen...
stämpel i boken får man om man gör en service (service bok, för att se när & hur bilen är servad)
att bara byta lite olja, eller byta kamrem m.m. ska man inte få en stämpel för, då deta inte är en service !
CarMan skrev:stämpel i boken får man om man gör en service (service bok, för att se när & hur bilen är servad)
att bara byta lite olja, eller byta kamrem m.m. ska man inte få en stämpel för, då deta inte är en service !
Jo för det finns en ruta enbart för kamremsbyte om man utför den vid den rek milställningen så klart dom ska stämpla, jag ser personligen till att boken stämplas
av *pettson*
CarMan skrev:stämpel i boken får man om man gör en service (service bok, för att se när & hur bilen är servad)
Nu vet jag inte om du hade otur när du tänkte idag. Men kamremsbyte är en helt egen servicedel. Det ska stämplas.
det kan vist vara samma jobb som utförs.
märkesverkstan har rätt verktyg & vet hur det görs, därför gör dom det snabbare & kan hålla lägre pris.
sen är det inte ovanligt att märkesverkstan har bättre pris & bättre pasform på delarna, vilket håler ned total kostnaden.

& framförallt så behöver du som kund inte betala för att en person ska åka o köpa delarna nånstans.
De brukar ju sätta en lapp i motorutrymmet också. Kolla så de inte glömt den också.
Att man inte skulle stämpla för att man bara byter kamrem har jag aldrig hört talas om. Är ju minst sagt en viktig detalj.
av *pettson*
Som kund i en icke märkesverkstad så är det ytterst sällan som kunden betalar för en transport eller hämtning av delar. Det är ju inte bara märkesverkstan som har en fungerande logistik på delar. Alla som är anslutna till mekonomen har fri transport på tur och retur. Autoexperten likaså, naturligtvis har även meca detsamma osv. Notera att man är ansluten även om man inte är just en mekonomenverkstad t.ex. Man har ALLTID en leverantör och till levarantören är man just ansluten för transporter och rabatter. :wink: Så just det argumentet är inget att framhålla.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]