Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lasse_F
Hej alla glada!
Min 850 turbo läcker olja sen en tid tillbaka... Det hela började när ägaren före mig fick stopp i vevhusventilationen och sabbade varenda packning i hela smörjsystemet.
Många packningar är redan bytta och de flesta läckor har åtgärdats. Men nu till problemet
-Det läcker olja ner på grenröret, vilket gör att det luktar död kamel i hela bilen.
-Trots att det är fullt med olja i motorn så är oljestickan helt torr.
-Trots att jag gjort rent runt hela baksidan på motorn lyckas jag inte hitta läckan, det verkar läcka på flera ställen samtidigt.
-Det hänger färska oljedroppar på indersidan av turbon, runt topplockspackningen och på gaveln mot rem-sidan på motorn.

Jag bytte själv packningarna till oljereturen från turbon(där det läckte ganska kraftigt), så där är det numera tätt.

Någon som har någon fundering?

tacksam för hjälp
av *pettson*
Tar bort tändstiftskåpan och rengör. Kika sen om det läcker t.ex från oljepåfyllningslocket och ned på kåpan. Det rinner nämligen sen ned bakåt på turbons värmeplåt.
Användarvisningsbild
av Phantom
-Trots att det är fullt med olja i motorn så är oljestickan helt torr.
Har du rätt sticka i bilen om motorn är full med olja som du säger...finns en röd och en orange och det skiljer en del i mängd beroende på vilken du ska ha...men börja med att byta packningen i oljelocket om det inte redan är gjort som pettson sa...
av Lasse_F
Stickan är i alla fall röd. Men oljelockets packning har jag faktiskt inte bytt... När jag plockar bort tändstiftskåpan så finns där ganska mycket olja i alla små skrymslen på toppen. Rengöring erfordras helt klart! :(

Om jag står framför bilen med huven öppen och motorn igång, så ser man lätt en liten rökstrimma som kommer upp på motorns baksida. Den kommer från baksidan ganska långt till vänster, precis under ett litet kontaktstycke(ser ut som en jordningskontakt...).
Finns det någon oljeledning som ansluter där under?
Eller verkar det mest troligt att oljan från påfyllningslocket rinner hela vägen dit?

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]