Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

halloj.. har ett skumt problem med min v70.

det är så här att vattnet försvinner någonstans när man åkt en sväng och sedan när man stannar och stänger av bilen är det som att den kokar och trycker ut vattnet i exp kärlet.. många som sagt att topp packningen har gått men inge vatten i oljan eller olja i vattnet och inte onormala runt stift.. den läcker ingenstanns heller.. och den ligger i rätt temperatur mätarn står mitt i stiger inte heller... vore tacksam för alla tips och ideer som alla har.. har ringt till olika verkstäder och pratat med dom men dom vill att man kommer med bilen men jag vågar inte köra den pga att turbon är vätskekyld.. jobbigt och trångt att byta turbo..

tack för alla svar
Jag kan nästan lova att det är topplockspackningen!

Det räcker med en liten, liten spricka i topplockpackningen, är sprickan precis vid en kylkanal så blir följden att kompiritionen trycker tillbaks vattnet (därav bubblandet). Låter dock lite konstigt att den inte börjar koka... Annars kanske det helt enkelt är luft i systemet... Det kan också ge liknande symtom (bubblande i expansionskärlet).

Edit: Har du försökt att se om det står vatten i någon cylinder? Om det nu är det så är det med all sannolikhet topplockpackningen.
till folke89... jag tycker också att det är konstigt att den inte kokar hur gör man när man kollar om det är vatten i cylindrarna.. ska ringa till en kille imorgon som har jobbat med volvo bilar sedan 88 så han har vart med om en del konstiga fel,... är det topp packningen som gått så får han byta den.. det orkar jag inte krångla med... bara en massa krångligt skruvande..
Ja det kan vara lite bökigt att se om det verkligen är något vatten. Men du gör helt enkelt så att du tar bort tändkablar och tändstift och lyser med ficklampa rätt ner, men kan som sagt vara svårt att se.

Ett annat sätt är ju att kolla om avgaserna är väldigt vita :wink:
av *pettson*
Prova du att köpa dej ett nytt lock till expansionskärlet. Får du felaktigt tryck i systemet så får du också ett kokande system trots att där inte är nåt fel på systemet. Det är inget ovanligt med läckande lock.
lättaste billigaste sättet är att börja byta lock. för att se om det kommer vatten in i cylindrarna är bara att ta ur tändstifften och trycksätta kylsystemet och vänta ett tag. borde komma in vatten då om det nu är så att kompen kommer in i kylsystemet. Om du öppnar expasitionskärlet, luktar det avgaser då?

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]