Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grenerale
Har en volvo v70 98. Läderratt. de tidigare ägarna verkar inte ha lagt ned ngn tid på att hålla den i bra skick så man kan säga att den klibbar rätt skönt och har fått en svart färg...den ska vara beige.. :)

Hur ska man på bästa sätt gå tillväga för att få till ratten? Dyrt att köpa en helt ny ratt...
Användarvisningsbild
av eccy243
Farsan hade samma problem på sin V70 -00 Classic. Vill minnas att Volvo hade problem med en viss serie rattar som "bara blev sådär". Inget att göra åt... Eller jo, byta ratt. Långt bak i mitt huvud har jag något jättesvagt minne av att Volvo kanske till och med hade någon sorts goodwill/förlängd garanti på detta. Men jag kan minnas fel.

Jag provade med samma läderrengöring/läderfett som man har på sätena. Ratten blev bättre, men inte bra.
av silver08
Har jobbat med bilrekond tidigare och har några tips som kan fungera.
Ta en scotch-brite (en sån liten tvättsvamp man brukar ha i köket).

Sedan tar du ett lagom starkt rengöringsmedel, på firman hade vi speciell interiörrengöring
men det fungerar med andra medel också. Ta t ex lagom med diskmedel och spä med vatten.

Använd den sträva sidan på svampen och gnugga rejält, akta bara så att du inte gnider för hårt,
då kan ratten bli sträv.

När du är klar torkar du med en vanlig handduk så att ratten blir torr, det kan fungera om
det inte gått för långt. Känn efter, är det bra nu så smörj inte in ratten med något.

Tycker du att ratten känns torr efteråt så använd LITE läderimpregnering och massera in.
Vanliga misstaget är att ta för mycket och då suger inte materialet åt sig allt medel och
resultatet blir kladdig/klibbig känsla igen.

Fungerar det inte så är det bara att leva med. En ny ratt är inte billigt.

Ett annat bra tips jag har är annars att köpa svarta "rallyläderhandskar". Då kommer du inte
känna klibbet och du kommer se ut som en riktigt tuffing dessutom ;)
Användarvisningsbild
av Nexus
brukar vara svårt rädda rattarna i beige.ny går loss på mellan 3000-4000.
Blocket är ett hett tips hitta ratt på.
Fuskträ är ju alltid elegant och så slipper man problemen med klibb och missfärgning 8)
av ollebyggare
Jag hade samma på min V70 XC 99, beige kladdig ratt... Tvättade av den med t-sprit, trasor och tandborste. Under den kladdiga (fula) färgen dolde sig en snygg svart ratt!

/Olle

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]