Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fishie
Hej,

Mina bakdämpare e tokslut. Hjulen går i hjulhusen när jag kör över små gubb (15" orginal däck, osänkt bil). Bilen har rullat 21600 så det är väll dags.. Men ska man byta dämpare och fjädrar eller räcker det med att byta fjädrar?
av *pettson*
På min bil bär FJÄDRARNA upp bilen och dämparna dämpar svängningarna i fjädrarna. Ingen aning om hur era fordon är konstruerade...
Fjädrarna sjunker med tiden och blir mjukare och mjukare. Naturligtvis slits även stötdämparna men dom har inget med fordonets höjd att göra. Om det nu inte är loadlevelers? Dom är ju lite speciella..
av Fishie
Hej,

Precis, kollade på nya "dämpare" igår och dom gick utan problem att trycka ihop med händerna så det är som du säger mest troligen bara hjälp till fjädrarna..
av *pettson*
Alltså jag lade in mitt inlägg lite skämtartat, fjäderns uppgift är inget jag tvivlar om. Det är så att ALLA bilar som inte är speciella i konstruktionen har samma grundläggande chassieteknik. Fjädern håller fordonet upplyft och sköter alla upptag av stötar. Stötdämparen om det är en enkelverkande bidrar till att bilen inte börjar studsa på fjäderns returutslag. Den bromsar fjäderns utslagsrörelse tillbaka ifrån guppet helt enkelt. Bilar med dubbelverkande stötdämpare påverkar även trögheten när det gäller att trycka ihop fjädringen för att sänka fjäderns inslagshastighet.. :wink:
Användarvisningsbild
av Dobermann
Fishie skrev:Hej,

Precis, kollade på nya "dämpare" igår och dom gick utan problem att trycka ihop med händerna så det är som du säger mest troligen bara hjälp till fjädrarna..
Vad har du för stötdämpare på din bil då? vanliga eller automatisknivåreglering? syns genom att automatisknivåreglering-dämparna sitter upp och ner.
Har du automatisknivåreglering så hjälper dämparna till att bära bilen.
av Fishie
Hje,

Nää, vanliga dämpare... funderar på att sätta något "hårdare" dämpare runt om, men det mesta inkluderar 30-60mm i sänkning och det vill jag inte ha, så om någon har nått tips om bra dämparpaket så mottages detta med tacksamhet! :-)

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]