Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kefir46
Har en Volvo 850 Glt av -93 års modell, med automatlåda. Besiktigade bilen för någon månad sedan och fick en 2a pga av för höga HC värden (hade 240)..lämna in på verkstad som inte kunde hitta något fel, så när tiden för efterkontroll började närma sig fick jag göra som så att jag lossade på en av bränslegivarna, så att den gick enbart på fyra av fem burkar..HC värdet gick ner till 011, jag satte dit givaren igen och allt var frid och fröjd i några dagar, tills bilen började hack frenetiskt så fort jag låg under 1000 varv, dvs saktar in inför ett trafikljus eller vill ligga på tomgång när "D" ligger i på lådan. Känns som att bilen lixom inte växlar ner till ettan när den skall.. Växlar jag om till "N" så beter sig bilen normalt och när jag ligger över 1100-1200 varv, dvs efter jag gasat lite så går den normalt..andra symptom är att växelådsoljan får bytas ca 1 gång per månad samt att den drar relativt mycket motorolja och bensin (dra ca 1,3-1,4 liter milen skulle jag tippa) Ett annat symptom är att det kommer vit gas/rök från röret där oljestickan sitter om man drar upp den när bilen går på tomgång. Tidigare symptom har varit att den för två tre månader sedan ibland hackade till när man gasade/pressade bilen i backar osv..kändes som den hackade till när den växlade så att säga (runt 2000 varv mellan 2an och trean)..detta symptom har dock inte upplevts på ett tag..

Så nu är min fråga om någon av er kunniga, sjyssta människor skulle kunna hjälpa mig med ett objektivt utlåtande med vad som är fel på bilen. Har jag problem med motor OCH växellåda? Kan det vara vevhuset som behöver rengöras pga av den vita röken och oljeläcket samt växellådan kollas igenom för sig eller kommer symptomen (HC-halten, hackandet på tomgång/låga varv, den vita röken, oljeläcket oc förbrukningen) från ett och samma fel?

Bör tilläggas att jag bytt olja och filter samt tändstift utan särskilt stora resultat på HC halten..CO, CO 2500 och lambdavärdena har varit OK vid båda besiktningarna, lambdan dock 1,3 (gränsvärde: 1,4)..

Väldigt tacksam för svar!
av kefir46
Kompressionstest utfört. Visar inga brister.

Kan hackandet på tomgång/låga varv ha att göra med att det är för lite automatlådeolja i, då denna läcker ut? Hur förklaras isåfall att det ryker vit gas ur motoroljestickans rör samt den höga HC halten och bensinförbrukningen?

Är det ett och samma fel eller är det fel både i motor och växellåda??
Användarvisningsbild
av olindh
Jag skulle gissa på att det är två separata fel, dels täppt vevhusventilation och sedan något fel i automatlådan.

Vänta och se om Pettsson har något att säga, han kan detta mycket bättre.
av kefir46
Kan tillägga att automatlådeoljan ser brun ut på stickan, ej röd och fin..

Det läcker på vänster sida mot mitten ungefär..lite framför gaspedalen skulle man kunna säga..sitter en skyddskåpa precis där det läcker som fångar upp en del men tittar man noga så hänger det droppar där hela tiden och lämnar man bilen över natten så är det en pöl på ca 10 cm i diameter varje morgon..

tack för hjälpen!
av *pettson*
Först av allt har du troligen en täppt vevhusvent precis som alla andra tror, den är dags att åtgärda. Sen är det ju som så att själva automatlådan är i behov av ett oljebyte. Om lådan blir bra eller inte återstår att se. Ditt läckage skulle jag vilja att du fotograferade istället. Det säger mera.
av kefir46
Ok nu har ett fel uppdagats..det läckte växellådsolja eftersom röret där stickan sitter hade dragits med ut en bit när det fyllts på där, så att det läckte ur..nu är detta åtgärdat iaf och efter påfyllning av ny växellådsolja verkar iaf lådan ha slutat hacka mycket..fortfarande lite vibrationer då och då på tomgång, inte så farligt..man får väll leva med det antar jag..

Är det någon som vet om och isåfall med ca hur mycket bränsleförbrukningen bör sjunka efter att man rengjort vevhuset?

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]