- sön 14 jun 2009, 16:23
#296508
Har en Volvo 850 Glt av -93 års modell, med automatlåda. Besiktigade bilen för någon månad sedan och fick en 2a pga av för höga HC värden (hade 240)..lämna in på verkstad som inte kunde hitta något fel, så när tiden för efterkontroll började närma sig fick jag göra som så att jag lossade på en av bränslegivarna, så att den gick enbart på fyra av fem burkar..HC värdet gick ner till 011, jag satte dit givaren igen och allt var frid och fröjd i några dagar, tills bilen började hack frenetiskt så fort jag låg under 1000 varv, dvs saktar in inför ett trafikljus eller vill ligga på tomgång när "D" ligger i på lådan. Känns som att bilen lixom inte växlar ner till ettan när den skall.. Växlar jag om till "N" så beter sig bilen normalt och när jag ligger över 1100-1200 varv, dvs efter jag gasat lite så går den normalt..andra symptom är att växelådsoljan får bytas ca 1 gång per månad samt att den drar relativt mycket motorolja och bensin (dra ca 1,3-1,4 liter milen skulle jag tippa) Ett annat symptom är att det kommer vit gas/rök från röret där oljestickan sitter om man drar upp den när bilen går på tomgång. Tidigare symptom har varit att den för två tre månader sedan ibland hackade till när man gasade/pressade bilen i backar osv..kändes som den hackade till när den växlade så att säga (runt 2000 varv mellan 2an och trean)..detta symptom har dock inte upplevts på ett tag..
Så nu är min fråga om någon av er kunniga, sjyssta människor skulle kunna hjälpa mig med ett objektivt utlåtande med vad som är fel på bilen. Har jag problem med motor OCH växellåda? Kan det vara vevhuset som behöver rengöras pga av den vita röken och oljeläcket samt växellådan kollas igenom för sig eller kommer symptomen (HC-halten, hackandet på tomgång/låga varv, den vita röken, oljeläcket oc förbrukningen) från ett och samma fel?
Bör tilläggas att jag bytt olja och filter samt tändstift utan särskilt stora resultat på HC halten..CO, CO 2500 och lambdavärdena har varit OK vid båda besiktningarna, lambdan dock 1,3 (gränsvärde: 1,4)..
Väldigt tacksam för svar!
Så nu är min fråga om någon av er kunniga, sjyssta människor skulle kunna hjälpa mig med ett objektivt utlåtande med vad som är fel på bilen. Har jag problem med motor OCH växellåda? Kan det vara vevhuset som behöver rengöras pga av den vita röken och oljeläcket samt växellådan kollas igenom för sig eller kommer symptomen (HC-halten, hackandet på tomgång/låga varv, den vita röken, oljeläcket oc förbrukningen) från ett och samma fel?
Bör tilläggas att jag bytt olja och filter samt tändstift utan särskilt stora resultat på HC halten..CO, CO 2500 och lambdavärdena har varit OK vid båda besiktningarna, lambdan dock 1,3 (gränsvärde: 1,4)..
Väldigt tacksam för svar!