Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krickan
Hej,
På min 855:a -95 så säger verkstaden att bakre packboxen läcker.

Min fråga är: är det "farligt" att bara köra vidare och se glad ut (kan det helt plötsligt bli ett stort läckage?), eller är det bara att se till att oljan kontrolleras med jämna mellanrum?

Kan även tillägga att jag haft ett mindre läckage i en slang mellan oljekylare och låda (den övre anslutningen till lådan), kan det vara så att detta dras ner under motorn och att det därför ser ut som om det kommer från packboxen?

Hur reagerar besiktningen på en läckande packbox, är det något man ofta får nedslag på?
Användarvisningsbild
av Folke89
Det beror på hur stor skadan är. Men det är ju inte bra att åka runt med. Men du behöver nog inte vara orolig att en dag så forsar alla olja ut.

Vilken packbox är det som är sönder? Finns en mellan motor och växellådan och en vid vevaxeln (på kamremmens sida). Sitter även en vid varje kamaxel.

På besiktningen får du nog bara en liten "bra att veta".

Jag kan ta min 850 som exempel, den läcker från packboxen mellan motor och växellåda. Men jag kan köra drygt 400 mil innan jag måste fylla på olja igen. Fast jag ska naturligtvis återgärda det nu i sommar, jag köpte bilen för inte så längesedan. Så har skjutit lite på det för det är väldigt mycket jobb, själva packboxen i sig är inte dyr.
av Krickan
Tack för svaret.
Slipper man oroa sig så mycket iaf.
Det är packboxen som sitter mellan motorn och lådan, så det blir ju en rätt dyr historia att byta efterom jag inte har tillgång till verkstad, även om som du säger själva packningen inte är så dyr.
Köpte bilen precis innan nyår, och körde till mitten/slutet på maj innan jag bytte olja, men jag kunde i princip inte se någon skillnad på stickan sen dess jag köpt den tills då, så läckan borde inte vara så särskillt stor.
Men man vill ju alltid ha allt i bra skick så det får väl bli ett byte så småningom.
av Krickan
Har föresten en följdfråga, och det är om någon vet ett "rimligt pris" för detta.
Volvo i stan vill ha "runt 10000" för det, men det känns som på tok för mycket, även om det är mycket jobb med det.
Användarvisningsbild
av Phantom
Bytte min packbox hos bilia och den kostnaden blev 9000kr har jag för mig, inklusive rengöring av vevhusventilationen.
Jag kör automat ifall det är skillnad mot en manuell eller vad du nu kör. Det är ju ett omfattande arbete så jag tror kostnaden ligger där på en märkesverkstad. Kan ju finnas mindre verkstäder eller hemmamekare som gör det för en mindre slant.
Användarvisningsbild
av #27
Krickan skrev:Har föresten en följdfråga, och det är om någon vet ett "rimligt pris" för detta.
Volvo i stan vill ha "runt 10000" för det, men det känns som på tok för mycket, även om det är mycket jobb med det.
Var det med kopplig i de priset?? eller endast jobb??
Användarvisningsbild
av mccalle
Har själv samma problem tror jag. Min 850 -96, 2.5 SE läcker motorolja som ett såll. Skulle tro att det är den berömda packningen mellan motor och växellåda som gått. Men om de ska ha 9000kr för ett byte så blir det inget av det, för det är ungefär vad min gamla bil är värd.
Är det smart att passa på och byta koppling när de ändå har "rivit ner alltihop" ?
Bör man rengöra vevhusventilationen oxå för att förhindra att packningen börjar läcka igen det första den gör.....(ledande fråga kanske, men jag kan inte så mkt om det här). Jag har däremot hört att orsaken till att packningen börjar läcka KAN vara stopp i vevhusventilationen, därav min fråga.
Användarvisningsbild
av B4B
Det är förmodligen ganska kladdigt av olja runt och på kopplingen, så vill man inte riva ner växellådan en gång till så skulle jag föreslå att byta den på samma gång.
Igentäppt vevhusventilation är en av orsakerna till att packboxarna läcker.
av Krickan
På verkstaden så sa de att man oftast byter packningen i samband med kopplingsbyte.

B4B: Intressant inlägg. En följdfråga på det, det är som jag skrivit i mitt första inlägg att den läcker extremt lite olja, verkar bara "fukta igenom". Skulle en rengöring av vevhusventliationen kunna stoppa detta lilla läckage, eller är det bara byte av packbox som gäller?
Hur gör man i så fall en rengöring av detta?
Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]