Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fastback
Vindrutetorkarn började att gå trögare och trögare tills den stannade helt. Jag köpte då en begagnad motor och det fungerade bättre igen. Dock har torkarna börjat gå trögt igen plus att torkarna ej går ned till bottenläge automatiskt utan stannar en bit upp på rutan och "skakar".
Kan det vara reläfel?
av *pettson*
Bytte du endast motor?
Isåfall började du i fel ända. Felet är axlarna till torkarna. Tätningarna till dessa har spruckit och aluminiumen har oxiderat så dom går helt enkelt så kärvt som det verkar. Åtgärdas genom att pilla isär hela mekanismen eller köpa en annan.
av alan
Det var samma fel på min på backrutan, jag tog isär allt smörjde upp och sen fungerade allt kanon. Problemet var exakt det sóm Mr petsson sa.
hade samma fel på min, finns en bra tråd här på forumet (tror det ligger under tips och trix) som beskriver hur du gör. för min del hjälpte det att ta bort plasten och ösa ner krypsmörjmedel och låta torkarna gå samtidigt. fungerar fint fortfarande går lätt som en plätt=)
av alan
Dom fastnar där, väldigt vanlig problem särskillt bak på v70 pch 855, kolla nästa gång du åker runt på motorvägen hur många som vindrutetorkare som har parkerat rakt upp.
*pettson* skrev:Bytte du endast motor?
Isåfall började du i fel ända. Felet är axlarna till torkarna. Tätningarna till dessa har spruckit och aluminiumen har oxiderat så dom går helt enkelt så kärvt som det verkar. Åtgärdas genom att pilla isär hela mekanismen eller köpa en annan.
Väcker den här igen, jag har precis varit hos Volvo (Skobes i Tranås) och fått veta att tätningarna inte finns att köpa som reservdel.

Någon som har något bra tips, utöver åka till någon bilskrotare som inte har något emot att sälja bara tätningarna?
av alan
Ja

Jag tror inte du behöver köpa nya tätningar, jag tog isär axeln tog bort all corr med smärjelduk och fettade in allt och efter det så försvan alla problem. Utom att inredningen sitter löst till bakluckan...
Senast redigerad av 1 alan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det sitter en o-ring där från början, men det brukar vara så sönderärgat så spåret för den är borta. Man får fetta in ordentligt och hoppas att det går ett tag.
DennisCA's Volvo 850 -97

Oj neej, tappade dekorlisten i golvet då jag[…]

Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]