Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har den börjat lysa...
på min -96:a. Kan man ta bort själv lampan inne i mätarhuset eller ska man nolla den på verktad?
Gör det något om man tar bort den?

Såg att biltema hade ett verktyg som man nollar med, undrar om det är något att ha? Trisco var märket.
Senast redigerad av 1 PDK, redigerad totalt 0 gånger.
PDK skrev:Nu har den börjat lysa...
på min -96:a. Kan man ta bort själv lampan inne i mätarhuset eller ska man nolla den på verktad?
Gör det något om man tar bort den?

Såg att biltema hade ett verktyg som man nollar med, undrar om det är något att ha? Trisco var märket.
Kan finnas en kombination av knapptryckningar som gör att service lampan slocknar. Vet inte om det finns till din modell. Kolla runt lite här så hittar du kanske nåt.
Fördelen med om du tar bort lampan är ju att den aldrig lär lysa igen men kan ju eventuellt leda till problem om man tänkt sälja bilen något sånär intakt på vitala instrumentdelar som upplyser föraren om tillståndet för bilen.Sålde själv en bil med borttagen blinkande ABS lampa för många år sedan där nya ägaren förmodligen fortfarande kör omkring i tron att allt är okey. :D
av PDK
Blinkande ABS-lampa????

Men den är ju lite taskig också... Tänk om man den personen är med i en olycka??? PGA detta?
Kanske inte var något allvarligt fel?

Du har sovit gott på nätterna? :-)-)
av *pettson*
Det finns TVÅ metoder att utföra allting på. RÄTT metod och FEL..
Att ta bort lampan är FEL.. Men visst bägge håller den ju naturligtvis släckt.
Med samma tankesätt som man nyss nyttjade så....
Med rätt utrustning tar det 20 sek att släcka lampan..
Att plocka ut den tar 20 min..
Tänk på den timpenningen...
Men det gör väl ingen skada om den inte sitter där? Blir väl inget knepigt?

Jo det är sant med rätt utrustning så är det ju en annan sak. Det har du rätt i, som vanligt. :-)-)
Men kändes ändå meningslös o köpa en sådan apparat, när jag själv vet hur o när jag servar bilen?
Tänkt o ha den länge till så den lampan kan ligga på hyllan så länge.

När jag kollade igenom alla lampor så såg jag att det fattades tre stycken, en där det stod "Low oil level" (gul), en röd såg ut som en symbol när man glöder dieselbilar(?), och den tredje stod det "tracs" på?

Den röda kan jag förstå att jag inte har samt tracs som är extrautrustning på bilarna, men "low oil level"?
av *pettson*
Låg oljenivå ja.. ja alla modeller utrustades inte med nivåvakten. Min 850T5 -94 hade elektronisk nivåvakt för oljenivån. Men dom konstruerades jäkligt fel.
Så fort givarn går sönder så tänds lampan och man ska fylla på. Resultatet var att folk överfyllde och motorerna gick åt helv. Volvo gick in och tog sitt ansvar för den dåliga konstruktionen. På min bil har dom dragit ur kontakten... på andras bilar tog dom ur lampan. Med andra ord: Man sket i vilket, bara inte bilarna kom in mera med överfyllning.
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]