Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dalmans
Hallå, Jag äger en -96 855 sen innan, och har nu fått ett bra pris på en 850 (för tillfället okänd årsm.)
Tänkte köpa denna, dels för att det sitter kanonfräsha säten i helskinn (855an har bara halv..) som jag tänkte skifta över.
Antar att framsäterna ska passa utan större problem, men hur blir det med baksätet i skillnaden mellan sedan och kombi?

Självklart förstår jag att det kan diffa i årsmodellerna, skulle tippa på att 850n är något år äldre, ska givetvis kolla det innan jag köper. tänkte bara kasta ut frågan.
Användarvisningsbild
av olindh
Om du har årsmodell -96 så antar jag att du har sidoairbags för framsätespassagerarna i din bil, det har nog inte den gamla 850n så jag är osäker på om det är så enkelt att skifta framstolarna.
av *pettson*
Det är enkelt eftersom systemet har mekanisk tändning med tändhattarna i stolssidorna, systemet märker alltså inte av om det försvinner nånting. (sittdynornas sidor). MEN.. sedan baksätet passar inte i kombin.
Användarvisningsbild
av Dalmans
det är du helt säker på? fan va trist. nu svalnade mitt intresse något, samtidigt så skiter väl jag i det, jag sitter ju ändå i förarstolen jämt, men hade blivit snyggare att bytt båda... någon som vill byta ett baksäte i skinn passande en sedan mot motsvarande till kombi? ;)
Användarvisningsbild
av Dalmans
Hallå, har nu fått fram lite mer info om volvon,

VOLVO 854-512 GL
det är årsmodell 1994.men säljaren visste inte riktigt om det satt sidokrockkuddar i sätena,
snackade med en bekant som jobbar som bilmekaniker och han sa att svensk bilprovning blir inte så nöjda om man sätter i säten utan kuddar om det setat det i förut.

Min bil är en
VOLVO 855-512 SE 2.5
(1996 årsmodell)

i värsta fall, hur klurigt är det att bara byta klädseln om det vore enda möjligheten.
av *pettson*
Ursäkta om jag är burdus men.. Bilprovningen ska skita i vilket..
SRS system ihop med sidokuddar och annat har inte dom med att göra överhuvudtaget. Inte ens om din SRS lampa lyser så det glöder i panelen och kudden är skjuten och ihoptejpad i mitten av ratten har dom med detta att göra.. Sen att dom TROR att dom har det är en helt annan femma.
av Blommen83
*pettson* skrev:Ursäkta om jag är burdus men.. Bilprovningen ska skita i vilket..
SRS system ihop med sidokuddar och annat har inte dom med att göra överhuvudtaget. Inte ens om din SRS lampa lyser så det glöder i panelen och kudden är skjuten och ihoptejpad i mitten av ratten har dom med detta att göra.. Sen att dom TROR att dom har det är en helt annan femma.

min srs lampa lyser och Bilprovningen sa ingenting......

http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n ... cument&m=2
Användarvisningsbild
av Dalmans
suveränt, då är det bara att köra så det ryker!

sen att det må vara lite smådumt att byta bort en potensiell livräddare lämnar vi till gamla tanter och miljöaktivister!

Imorgon åker jag och tittar på "pärlan" om inte något oförutsett inträffar står den på min gård imorgon kväll...
Synd som fan att baksätet inte kommer att passa dock. någon som vet hur stor skillnad det är mellan kombi och sedan? något som går att fixa lite halvenkelt?

Vill inte ful-fixa det heller då jag har en ettåring som åker bak i bilen och man vill ju att åtminstonde han åker säkert!
av RoadRunner1
Kan tyvärr meddela (Dalmans) att om någon varningslampa lyser på instrumentpanelen vid bilbesiktning så är det Bilprovningens ansvar att se till att lampan inte lyser där kunden i sin tur får åtgärda problemet själv.Gör den detta oavsett varningslampa blir bilen mer eller mindre underkänd.Att Bilprovningen sedan kanske inte har med detta att göra är en klen tröst med en icke godkänd bil.Det värsta skräckexemplet jag själv varit med om var en ABS lampa som lyste där Bilprovningen underkände bilen men sa att om jag inte ville lägga ner en massa pengar på ett krånglande ABS system så gick det bra att helt enkelt ta bort lampan i instrumentpanelen ... bara lampan slutade lysa.Varningslampor och Bilprovningen är därmed ingen bra kombination.

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]