Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glenn30
hej har en v70-99 glt som jag idag fick se när jag tvättade bilen att vänster framfälg var det fett eller oljeklet på,det borde väl vara den yttre damasken till drivaxeln som är trasig då,är denna jobbig att byta,måste man ha specialverktyg för att få ut drivaxeln eller brukar den lossna bra,ska jag fylla på med mer fett när jag monterar den nya.
av kebne
Finns flera trådar i ämnet. Men iaf.
Drivkaxeln har en splinesdelning som är ihoplimmad med navet. De kan sitta ihop rätt bra. En kraftig avdragare rekommenderas där. Nytt original-lim kostar 3-400kr. Fast mot växellådan till räcker det att rycka loss drivaxeln eller ta en kofot och bända försiktigt.
Finns bra arbetsbeskrivning på http://www.pettsson.com/ (se byte hjullager).

När man köper en drivaxeldamask så följer det med "rätt mängd" fett och klammrar (med varierande passform).

Det värsta jobbet tycker jag är att demontera/montera drivknuten (man behöver bara ta loss en drivknut för att byta bägge damaskerna). Dels har vi en låsring som ska hållas upp samtidigt som man ska slå av drivknuten som sitter extremt tajt (jag använder drivdorn, fast troligen finns det någon bättre metod). Man får ta bort det mesta fettet så gott man kan. Man kan också göra rent i fotogen och torka med trasor/tryckluft

Kolla att hjullagret löper bra utan glapp, annars är det lika bra byta det när man har loss allt. Jag skulle också byta den inre drivaxeldamasken samt packbox utgående axel från växellådan (den ska slås in så den ligger i nivå med utsidan).
av glenn30
ok,verkar ju inte så svårt,jag bytte hjullager på en 850 en gång o drivaxeln fick jag inte lös hur jag än slog o bankade,fick åka iväg o värma den,får hoppas denna inte sitter så hårt,men det verkar lite knixigt att få delat knuten.
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]