Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JockeGbg
Har en V70-99 och upplever att den går lite ryckigt så fort jag slår på AC:n (ECC). Kan förstå om det blir ett litet ryck när kompressorn går igång men den smårycker mest hela tiden. Tomgången är perfekt med AC igång men när jag kör i jämn fart tycker jag den rycker lite. Inte så jättemycket så ibland börjar jag undra om det är ren inbillning?? Men så fort jag slår av AC:n upplever jag att bilen går mycket jämnare.

Finns det någon förklaring till detta? Något som bör eller kan åtgärdas?
Senast redigerad av 1 JockeGbg, redigerad totalt 0 gånger.
av JockeGbg
Jo det köper jag. Men kompressorn startar/stoppar väl inte typ var 5:e sekund?? I så fall är det nog nåt som är fel? Har förstått att den kan göra det om det saknas köldmedia men den borde väl i så fall bete sig likadant på tomgång?
Användarvisningsbild
av Nexus
min är lika knäpp,på tomgång så är den lugn men kör jag så slår den till från var 5 sekund,Har haft inlämnad och chimsa och mätt upp tryck och allt ska vara okej enligt de.Den kyler bra men ändå så tror jag inte det är normalt.Har inte varit så tidigare.
Spelar ingen roll om det är 5+ eller 30+ den går lika ofta på av på av på av.Och klickandes som uppstår går mig på nerverna. Har garanti kvar och kör tills det rasar :x
av JockeGbg
Verkar som det är nåt man får leva med då..... :shock:

Själv hör jag inget klickljud när kompressorn går igång men hade en S40 innan som klickade högt hela tiden. Och som Grammse säger kan det lätt gå en på nerverna.... :???:
Användarvisningsbild
av Nexus
sewe skrev:
Grammse skrev:mätt upp tryck och allt ska vara okej enligt de

Hur mycke är "rätt" tryck?
Det sa han men minns ej,de ville tappa ur och väga gasen för se om det fattas men skulle ha kostat ytterligare 1000 lapp.Och även byta tryck givare,fast de trodde inte det var fel på den.Känns som de inte var helt kunniga på volvos system.
Inget fel sa han och hänvisade till ett år garanti om det ej fungerar.
Men jag ska höra med en annan kille som provtrycker gratis och ev fylla ny gas i systemet för se om min teori med för lite gas stämmer.
av tomme
Grammse skrev:
sewe skrev:
Grammse skrev:mätt upp tryck och allt ska vara okej enligt de

Hur mycke är "rätt" tryck?
Det sa han men minns ej,de ville tappa ur och väga gasen för se om det fattas men skulle ha kostat ytterligare 1000 lapp.Och även byta tryck givare,fast de trodde inte det var fel på den.Känns som de inte var helt kunniga på volvos system.
Inget fel sa han och hänvisade till ett år garanti om det ej fungerar.
Men jag ska höra med en annan kille som provtrycker gratis och ev fylla ny gas i systemet för se om min teori med för lite gas stämmer.
Har varit med om samma sak på min 98:a, då saknades det en liten mängd köldmedium bara!
Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]

AI haha, kan inte skilja på bilens olika bat[…]

ljudet av ett dött batteri?

Verkar ju kass i mina öron.