Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av byhem
Hej,

Får så många olika svar från Volvo angående vilken PAG olja som skall hällar i torkfiltret samt Evaporatorn.
Det som de verkar vara överens om är att det beror på AC kompressorn vilken typ man skall ha. Tyvärr verkar det omöjligt att komma åt att läsa modell på en monterad AC kompressor den lappen/skylten sitter dold av generator.

Vänder mig nu till alla kunniga människor och frågar:
1. Kan man idetifiera en AC kompressor på annat sätt? hur rören är infästade eller diameter etc? Någon som har en bild? Har tyvärr själv ingen här på jobb. Det vanligaste verkar vara ZEXEL kompressor och då har PAG oljan volvo artnr: 1161627.

2. Stämmer det att det skall hällas 180ml i torkfiltret samt i evaporator vid byte?

3. Har det någon betydelse i vilket rör man häller i PAG olja i evaporatorn?

Hälsningar Peter
av dalldall
finns ju lite olika oljor(viskositet)! volvo om nån borde ju veta det!! när jag fick olja från en polare kollade dom i listan vilken olja jag skulle ha i min bil, så om inte volvo vet(konstigt) så får du hitta en snäll ac gubbe som kollar i listan, eller nån här som vet! du kan pytsa i oljan i princip var som helst, dom brukar bara hälla i en mindre mängd olja vid rep, aldrig full dos då för mycket olja gör mer skada än nytta. var köpte du oljan??? jag frågade först på vw, dom skulle ha 1200 för en burk, tror dom försökte lura mig!!!! sen fixade en polare en liten slurk till mig!
av byhem
Tack för svar....

Har pratat med olika volvo killar(Bilia malmö å Lund). De säger alla olika.

Det jag har kommit fram till med hjälp av dessa kommentarer samt lite forskande är följande:

PAG oljan volvo artnr: 1161627 är det som används nästan alltid. 200:- á 125ml (ZEXEL kompressor).
Kommentar från volvobilmek kille: Med det nya köldmedlet som används idag så är kompressorerna inte så känsliga på vilken typ av PAG olja man använder.

20-30 ml i evaporator samt en hel flaska (125ml) i torkflaskan.

Satte ihop bilen nu ikväll och skall fylla till helgen... så jag får väl svar snart om det funkar...

Tack för svar.
av byhem
Hej Igen,
Liten update:
Allt är nästan ihopsatt men det har dröjt då jag inte får någon värme på förar sidan av bilen. Kyla funkar nu utmärkt men ingen värme. Har lyssnat runt lite och fått svaret att det kanske är en axel till spjällmotorerna som gått av så att motorn inte hittar sitt ändläge. Det går alltså inte att justera in spjällmotorerna vilket vi försökt.

Några tips?

Mvh Peter
Användarvisningsbild
av CarMan
tabort hanskfaket, o därifrån kan du demontera spjällmotorn.
spjällmotorn har en fyrkantig axel, spjälaxeln har ett fyrkantigt hål i sin axel, detta hål spricker & då kuggar axeln över.
superlimma i sprickan & montera en slangkläma i rätt storlek över axeln, då kan den inte kuggaöver. sen monterar du tillbaka spjälmotorn & gör en grundjustering av ändlägena (den motorn som sitter där i dag kan ha gått över ändläget, o då går den inte att grundjustera fören den manuelt har backats så den är inom mätområdet igen)
Användarvisningsbild
av CarMan
när det gäller AC-oljor så är det många olka på typ 940. men alla 850 /v70 har samma olja samma kompressorfabrikat)
jag har tyver inte koll på vilket nummer den har, men det var den ligger på lagret (borde vara Zexel om jag mins rätt)
av byhem
Tack för tipsen!
har fått ordning på det nu. Tog bort motorn på vänster sida för värmen och vred med en skruvmejsel på axel för att säkerställa att den inte var trasig. värme+kyla funka ok på detta vis. Justera reglaget till värme och vänta på att motorn hitta sitt endläge. Vred axeln med hjälp av skruvmejseln till värme och satte tillbaka motorn. Tycks som om motorn helt tappat koll på vart den var för efter det fungerar det hela. Konstigt bara att det inte funka med en spjälljustering via volvos diagnos mjukvara.
Tack för hjälpen. Mvh Peter

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]