Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Hej,

Min 855:a 96:a med B5252 13000mil har börjat läcka kylvatten. Vad jag kan se verkar det sippra ut i området kring remskivan på vevaxlen i framkanten av motorn.
Har tagit bort kamremskåpan och konstaterat det inte är vattenpumpen, där är helt torrt. Ser inte ut att komma från termostathuset heller.
Inag spår efter vatten i motoroljan heller.

Nån ide på var det kan komma ifrån?
Senast redigerad av 1 js1, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av js1
Jodå, visst är det i motorummet. Det rinner grönt fint vatten ner på hjälpramen på högersidan.
Det går nån deciliter på 10-20 mil.
av *pettson*
Tja det finns TVÅ saker där. Ena saken är en slang som sitter synligt. Det andra är röret som ansluter på baksidan av toppen.
Användarvisningsbild
av js1
Ok, nån slang kunde jag inte se. Där är ju den tjocka som går från termostathuset till kylaren och den tunna till expkärlet. Sen en från undersidan av expkärlet till röret du nämner.
Vart leder den andra du nämner?
av *pettson*
lessen.. tänkte inte på att du har en sugmotor. Den extra hittar vi bara på turbobilarna.. :oops:
Den extra jag nämner för kylvatten till turbon.
Användarvisningsbild
av js1
Det ser ut som det kommer mellan blocket och nedre delen av kamremskåpan. Kan det vara så jävligt så att en motorblockspackning lämnat in?
Blir väl ett dyrt kalas i så fall.
av *pettson*
js1 skrev:Det ser ut som det kommer mellan blocket och nedre delen av kamremskåpan. Kan det vara så jävligt så att en motorblockspackning lämnat in?
Blir väl ett dyrt kalas i så fall.
Låter ytterst märkligt. Blockpackningen lär inte vara inblandad. Du har endast EN och den ligger mellan toppen och blocket. Mellan blocket och gördeln är det lim. Men det enda som går i gördeln är olja. SÅ den lär inte vara den som läcker. Fortfarande kikat upp på toppen? Precis bakom kamkåpan mot toppen ansluter ett rör på toppen. Precis brevid grenröret.. Ett som är riktigt jävligt att fixa dit. ;-// Inte helt ovanligt med läckage där som sagt.
Användarvisningsbild
av js1
Jo, jag kollade där igen med en spegel. Ser torrt och fint ut.
Det finns lite kristallbildning runt termostathuset men annars ser det torrt ut runt omkring det. Motorn är (väl) varmare däromkring så det kanske torkar upp fortare där.
Å andra sidan borde det sippra när den är varm och det är tryck i systemet om det nu skulle komma därifrån.
Användarvisningsbild
av js1
Lite pinsamt men det kom från termostathuset och rann mellan blocket och kamremskåpan. Var jäkligt svårt att se. Jag satte i ett Biltematermostat i höstas.
Tog ur det igen och packningen var bara hälften så tjock som originalpackningen och dessutom stenhård redan efter ett halvår.
Nu sitter en originaltermostat med ny packning och skiten är tät, skönt.
start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]