Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag är ägare till en Volvo 850 -95 med B5252-motorn.
Har sen en tid tillbaka haft problem med den.
Bilen är svårstartad. När man får igång den går den dåligt. Börjar man sen köra så sjunker varvtalet när man gasar på ute på motorvägen. Känns som att den stryps istället. Samtidigt så kommer det svart rök. Sen kan bilen gå hur bra som helst i några kilometer. Tom mil. Sen plötsligt dör den under körning och startar man den då så ryker den bara svart rök över bygden och går på väldigt låg tomgång. Försöker man då lägga i en växel dör den.

Temperaturmätaren står konstant i botten. Ibland hoppar den upp till rätt läge, bara för att sen ramla ner i bottenläge strax innan motorn dör.
Vet inte om det är inbillning, men jag tycker den går sämre när man har lite soppa kvar?
En annan grej är att nåt låter som en jetmotor vid start, verkar vara luftpumpen (drar man ur säkringen till denna så låter det inte, men motorn går lika kasst)

Bytte i alla fall tändstift, kablar, rotor och fördelare nyligen. Tändstiften var sotiga. Kabel och stift i cylinder 2 och 3 var bruna... Fördelare och rotor var också svarta.

Har fått fram felkoder via Volvoverkstad (som dock inte visste vad problemet var ??:-/ ) men nu har jag inte de här framför mig utan nere i bilen.

Nån som har några tips.
Senast redigerad av 1 Bossebjörk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Phantom
Ett tips är att byta termostaten så snart som möjligt. Om bilen inte når driftstemp så fetar den på blandningen och kan gå dåligt och med en högre förbrukning.
Försvinner någon olja ur motorn?
Återkom gärna med felkoderna(inte tolkningen av koden) du fick, så blir det enklare att se var problemet ligger.
av Bossebjörk
Jag ska kolla termostat och koder under helgen.

Motorn blir iofs varm. Det märker man när öppnar motorhuven. Men den kanske inte är tillräckligt varm. Nåt är det ju i och med att tempmätaren gör lite som den vill. Soppa får den ju eftersom det blir svart rök.

Men som sagt, ska kolla upp vad som stod på papperet ang felkoder. (Felkoderna stod i klarspråk, sen hade Volvo några idéer om vad som var fel, men de hade fel...)
Kan tyvärr inte läsa av koderna själv. Kabel som lossnat.
Om tempmätaren åker hoppjerka kan det ju vara fel på givaren/kablaget till givaren som ju då ger felaktig information till motorelektroniken. Har själv råkat ut för liknande felsymptom på en 850 93:a jag hade en gång i tiden och där var det givaren som var boven.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]