- fre 01 maj 2009, 00:53
#284294
Hej!
Jag är ägare till en Volvo 850 -95 med B5252-motorn.
Har sen en tid tillbaka haft problem med den.
Bilen är svårstartad. När man får igång den går den dåligt. Börjar man sen köra så sjunker varvtalet när man gasar på ute på motorvägen. Känns som att den stryps istället. Samtidigt så kommer det svart rök. Sen kan bilen gå hur bra som helst i några kilometer. Tom mil. Sen plötsligt dör den under körning och startar man den då så ryker den bara svart rök över bygden och går på väldigt låg tomgång. Försöker man då lägga i en växel dör den.
Temperaturmätaren står konstant i botten. Ibland hoppar den upp till rätt läge, bara för att sen ramla ner i bottenläge strax innan motorn dör.
Vet inte om det är inbillning, men jag tycker den går sämre när man har lite soppa kvar?
En annan grej är att nåt låter som en jetmotor vid start, verkar vara luftpumpen (drar man ur säkringen till denna så låter det inte, men motorn går lika kasst)
Bytte i alla fall tändstift, kablar, rotor och fördelare nyligen. Tändstiften var sotiga. Kabel och stift i cylinder 2 och 3 var bruna... Fördelare och rotor var också svarta.
Har fått fram felkoder via Volvoverkstad (som dock inte visste vad problemet var ??:-/ ) men nu har jag inte de här framför mig utan nere i bilen.
Nån som har några tips.
Jag är ägare till en Volvo 850 -95 med B5252-motorn.
Har sen en tid tillbaka haft problem med den.
Bilen är svårstartad. När man får igång den går den dåligt. Börjar man sen köra så sjunker varvtalet när man gasar på ute på motorvägen. Känns som att den stryps istället. Samtidigt så kommer det svart rök. Sen kan bilen gå hur bra som helst i några kilometer. Tom mil. Sen plötsligt dör den under körning och startar man den då så ryker den bara svart rök över bygden och går på väldigt låg tomgång. Försöker man då lägga i en växel dör den.
Temperaturmätaren står konstant i botten. Ibland hoppar den upp till rätt läge, bara för att sen ramla ner i bottenläge strax innan motorn dör.
Vet inte om det är inbillning, men jag tycker den går sämre när man har lite soppa kvar?
En annan grej är att nåt låter som en jetmotor vid start, verkar vara luftpumpen (drar man ur säkringen till denna så låter det inte, men motorn går lika kasst)
Bytte i alla fall tändstift, kablar, rotor och fördelare nyligen. Tändstiften var sotiga. Kabel och stift i cylinder 2 och 3 var bruna... Fördelare och rotor var också svarta.
Har fått fram felkoder via Volvoverkstad (som dock inte visste vad problemet var ??:-/ ) men nu har jag inte de här framför mig utan nere i bilen.
Nån som har några tips.
Senast redigerad av 1 Bossebjörk, redigerad totalt 0 gånger.