Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska byta topplockpackning på min volvo 850 Glt -92
Jag har nyligen bytt koppling på denna bil.
Är det mycket värre att byta topplockspackning? kanske svårt att jämföra men ungefär samma svårighetsgrad?

Biltema hade denna rem. 850 2,5 10V 93—97 Kamaxelrem
Vad e det för skillnad på denna och på min? Jag har 20v 2,5 -92

Ventilkåpan är limmad på min bil. Hur gör man när man ska ha dit den igen.Limma igen?

Finns det någon med skiss på hur kamremen ska sitta? Med makeringar m.m
Senast redigerad av 1 Jonas_latt, redigerad totalt 0 gånger.
HUJ!!

Ja du det är lite o göra det:)
:-(O)
1. Ha god tid på dig.
2. Märk upp grejorna ordentligt, inge kul när man får saker över:)
3. Kolla att du faktiskt har verktygen som behövs.. ex Låsning till kammaxlarna, ventilfjäderspännare?
4. Planing av toppen är en ide, om den gått varm. Renovering av toppen när du ändå har den uppe?

Har ingen aning om remmen, ventilkåpan måste du rätt sorts packningsmassa, en tunn variant helst vovlos. Detta är ganska viktigt me, för om du använder en annan typ av packningsmassa. Så bygger den på höjden och du kommer få läckande packboxar.. :(.
Hur är det med alla dragningsmoment ex, topplocksbultar? Har du en sådan:)
Packningar kommer med all sanorlikhet att gå sönder, o då menar jag lite överallt. Så se till att ha, eller att ha möjlighet att kunna fixa sådant vid behov.

Mitt STÖRSTA tipps är nog: Köp hayens, läs noga igenom alla moment.. för det finns en del. Och bestäm dig sen:)
:D
Men faen va gött det känns när det är helt klart sen då!!!!! :D
O bilen brummar igen.
:D
Trevlig valborg på er alla!!!!
MVH Markus
av *pettson*
Jonas_latt skrev:Ska byta topplockpackning på min volvo 850 Glt -92
Jag har nyligen bytt koppling på denna bil.
Är det mycket värre att byta topplockspackning? kanske svårt att jämföra men ungefär samma svårighetsgrad?

Biltema hade denna rem. 850 2,5 10V 93—97 Kamaxelrem
Vad e det för skillnad på denna och på min? Jag har 20v 2,5 -92

Ventilkåpan är limmad på min bil. Hur gör man när man ska ha dit den igen.Limma igen?

Finns det någon med skiss på hur kamremen ska sitta? Med makeringar m.m
Nu ska jag inte vara näsvis på nåt sätt men dom frågor du har säger mej att det ändå är ett lite väl stort jobb ändå att lyfta på toppen.
Det krävs både ett speciellt lim (volvos eget är det enda som fungerar) och speciella verktyg till kåpan, du får inte såra kanterna på kåpan och kåpan får inte vridas eller liknande då går den sönder i kanterna. Plus att kåpan ska pressas ned.. Det krävs även egentligen två specialverktyg till packboxarna på kamaxlarna.
Ytterligare krävs det två bra momentnycklar, en för topplocket i sej och sen en för kamkåpan som MÅSTE momentdras då det är lagringen till kamaxlarna.
Förutom detta krävs det även att du har en bra metod att ta bort limmet med UTAN att skada aluminiumen.
Sen kommer vi till att montera kamremmen, ett hack fel går oftast bra. Två hack KAN gå bra, tre hack fel ger skrot.
När du haft kamaxlarna borta så SKA du använda ytterligare ett specialverktyg som nollar in kamaxlarna.

Känner du att du inte är skrämd av det jag skrivit och att verktygslådan är stor i övrigt så köper du dej en haynesbok som innehåller infon du söker, så är det bara att ge sej på det hela. :-)-) Känner du tvekan så anlita då nån som kan det hela.

I övrigt skiljer bredden på kamremmen. Du har endast 7500mils intervall medans det är 12000mil på senare remmar.

SKIPPA PLANING (planing) är en tanke som nyss lagts. Toppen får endast planas 0,3mm på längden/totalt, men det är tillåtet med 0,5mm bågning på längden och 0,3mm bågning på tvären. Alltså är det inte nån ide överhuvudtaget att plana en 850 topp om den nu inte är väldigt sargad i ytan. En fin plan yta är inget man eftersträvar för packningens skull utan det är nåt som är estetiskt tillfredställande möjligen.

Det för oss in på att det är bra att ha klara fakta innan man river nåt. :-)-)
SKulle bara tala om att nu har jag bytt topplockspackningen. Blev kanon.
Förut så kokade bilen mycket och drack mycket vatten, Men nu verkar det funka fint. Jag trycker inte det va cp jobbigt. Självklart va det några timmars arbete. men jag gjorde allt själv på 3 dagar, Blev kanske 3-4 timmars jobb per dag.. Men då gjorde jag rent allt och lackade mycket delar(alla delar)

Detta va min första gång jag gjorde just denna operationen. Men är mycket nöjd. Toppen hade klarat sig bra. ett snitt på 0,2 m.m ojämn!
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]