Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andy1983
#283859
Hejsan hej. Har som den påläste vet nyss varit inne med bilen och fått konditionsbetyget god på min AC, alltså är där inget fel på själva kompressorn, media finns det gott om. Den kyler fin fint och sen tvärdör den? Min grävmaskin har gjort samma sak en gång och då var det reläet som var kass (därför kollade jag detta direkt), och symptomen på min bil är dom samma, reläet blir fruktansvärt varmt men efter några min i frysen funkar det igen. Vad är det som gör att reläet blir varmt? Vad kostar ett relä? Vem säljer relä förutom Volvo som väl är dyra som vanligt? Tacksam för alla förslag
#288301
Hej! Har en 855-2.5-96:a med liknande problem som du hade. Min AC lägger också av ibland, oftast dom gånger det är lite varmare ute. Min kyler bra när den
går, inga problem att få riktigt kall luft. När den lägger av så kan man ibland få igång den igen genom att stänga av bilen och starta igen, då går den en stund. Många pratar om att magnetkopplingen på kompressorn behöver shimsas om, det är ju dock endel jobb att göra detta så reläproblemet är kanske värt att kolla på min med innan man börjar med kompressorn?

/fredde
#288365
Gör det, värt ett försök. Men min gick inte att stänga och starta, var tvungen att lägga relä i frys för det skulle svalna och på så vis fick det kontakt igen. Men testa, det kan ju gå

Lycka till
#288461
Fredde74 skrev:Många pratar om att magnetkopplingen på kompressorn behöver shimsas om, det är ju dock endel jobb att göra detta så reläproblemet är kanske värt att kolla på min med innan man börjar med kompressorn?
Att shimsa om är en del jobb , att kolla om det behövs är inget jobb alls ( nästan ) !
/emwtur
#288544
Fredde74 skrev:Hur kollar man om det behövs shimsas? Går det att mäta spelet på nått lätt sätt utan att behöva skruva isär allt för mycket? Vad ska spelet vara?

/Fredde
Mät spelet mellan kopplingsplattan och remskivan(behöver inte skruva isär nånting)

Enl många runt om på forumen så ska spelet ligga mellan 0.3-0.6mm

Min låg på 0.95mm och funkade bara när motorn va kall och i kallare väder, nu när den är schimsad så har jag ett spel på 0.4mm
#289688
Har samma problem som ovan nämnt.. ac'n funkar så länge det inte blir för varmt. Har skrivit i en annan tråd med. Testade byta relä men det hjälpte inte. Fick oxå tips om att det var magnetkopplingen. Men jag har inte mätt och hittat ett annat fel. Nämligen att matningspänningen försvinner över reläet. Signalspänningen finns kvar.. Kortsluter jag över reläet ( tar spänning från signalen till matningen ) hoppar ac'n igång och funkar perfekt. Mitt relä var även det varmt.. men det hjälpte som sagt inte att byta. Det är något annat som är fel. Har inte hunnit felsöka mer efter detta. Tog upp det med Rejmes och kollade elschema, de blev förvånade över problemet och hade ingen direkt lösning.
#293451
Andy1983 skrev:Hejsan hej. Har som den påläste vet nyss varit inne med bilen och fått konditionsbetyget god på min AC, alltså är där inget fel på själva kompressorn, media finns det gott om. Den kyler fin fint och sen tvärdör den? Min grävmaskin har gjort samma sak en gång och då var det reläet som var kass (därför kollade jag detta direkt), och symptomen på min bil är dom samma, reläet blir fruktansvärt varmt men efter några min i frysen funkar det igen. Vad är det som gör att reläet blir varmt? Vad kostar ett relä? Vem säljer relä förutom Volvo som väl är dyra som vanligt? Tacksam för alla förslag
Har liknande problem på min nu, vart sitter AC relät?
Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]

Vibration på höger sida

Det finns nåt hundratal trådar hä[…]

Låter helt OK. Köpte du bra tändka[…]

Felkod

""Betydelsen av felkod P0444 är: Ev[…]