Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grenerale
Tjena:

Behöver lite köpråd. kollat på 855. kombi därför att det är praktiskt och hundinköp är på G.
Hur är formen på 97ornas AWD eller Glt? Vad ska man titta efter för fel? det är väl inte historiens mest bensinsnåla bil, men ni som äger en vad drar de blandad körning? Jag kör iof väldigt lite. Vad tycker ni man ska betala för en 97as 855glt eller AWD? Jag tycker i dagsläget många försöker hålla uppe priserna fast det inte är världens bästa sälj/köpmarknad just nu. Tacksam för svar.
av norden
Hej.. Jag har precis blivit en lycklig ägare till en 855 se -95 20100 mil ibra skick, hel o ren inuti o nästan ingen rost
pris blev 14000 sv kr. Bränsleförbrukning 0,9 (gubbkörning). Kolla rostangrepp framskärmarna och baklucka
och historik servis o underhåll
av grenerale
<kom igen nu! måste ju finnas folk som äger en 855 glt eller awd som kan ge ngt tips , eller som har bra allmän koll.
av Bengan75
Tycker inte du ska räkna bort de tidiga turbomodellerna. Jag åker lätt på 0,75-0,85 på långkörning med min T-5 även om man ligger kör hyfsat snabbt.
av Volvo_240_GL
Jag har en V70 AWD -98 och det drar ca 0.9-1 liter per mil, och den andra bilen jag har är en 855 2,5 SE den drar ca 0,7 blandad körning och 0,6 landsvägkörning.
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag kör V70 AWD automat med en bensinförbrukning på ca.1,05 oavsett körning.
AWD brukar ligga högre i pris och dyrare reparationer ifall något går sönder i drivlinan. Var noga med att kontrollera vinkelväxel, visco och bakaxel vid köp.
Kontrollera packboxen mellan motor och vxl-låda, är den inte bytt går det på ett antal tusenlappar på verkstad. Kolla även servicehistorik och tidigare besiktningsprotokoll.
Är du inte i behov av en AWD tror jag du blir nöjd med en FWD som har en något lägre förbrukning, och som sagts kolla även andra motoralternativ.
Pris är svårt att säga, men det finns ju några att välja på och även diskutera pris är inte omöjligt.
Hoppas du finner vad du söker.
Användarvisningsbild
av 855glt-97
Kör en 855 glt -97 och den ligger på 0,9 liter på blandad körning.
Användarvisningsbild
av ketto
Kör en AWD och har hittills bytt en visco på bilen och ett par hjullager bak, aldrig fram i min ägo!
Och hylsan mellan vinkelväxel/växellåda!

Ligger väl runt 1.2 l/milen

Som tidigare svar, kolla drivlinan så den funkar som den ska om du ska ha en AWD!
Viktigt att ha ett jämt slitage på däcken fram/bak, max differens är 3 mm runt om (AWD gäller detta)
Kolla ECC så den kyler som den ska!
av grenerale
om mna hittar en awd som gått ca 25 tusen mil hur orloig ska mna vara om i vilket skick drivlinan är i. det som är bytt på den är hjullager bak ( ett år sedan), bränsleledningar och ngn "länkarm" fram. i övrigt så säger säljaren att han inte haft ngra som hest problem. Ska man lägga ut pengar för M-test eller Bilcert. Är Bilcert bas ett bra test?
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]