Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 244
Halloj!

Har en 850 S -95 med 144 hk-snurran som gått 28000 mil. Enl. bränslemätaren verkar den dra ca 1,5-1,8 l milen blandad körning. Lägg där till att jag kör snudd på överdrivet mjukt och med bra trafikflyt och på rätt varvtal, oftast melan 1600-drygt 2000. Motorn startar alltid bra och går rent, mjukt och fint.
Ibland när det varit lite kallare, mot nollan, har det luktat lite grann av bensin första 30 sekundrarna efter start.

Tips i dessa ekonomiskt kärva tider tas galdeligen emot!!! // Johan
Strunta t v i vad bränslemätaren säger, tanka fullt, kör, tanka igen och räkna ordentligt. Kanske även kolla vägsträcka jf med vad skyltarna säger, sitter det rätt däckstorlek på t ex?
Kolla och berätta vad du fick fram.
/greenbay
Framför allt kolla dina felkoder! Hade problem med att det drog en massa bensin utan att det kom felkoder då var det trasig lamda... men det finns så mycket.. men kolla felkoder
av 244
Har inte kört så vädigt mycket med bilen ännu, ska kolla/mäta noggrannare med vägsträckor och kolla antal liter vid tankning mot tripp osv.

Har tänkt på att temp.mätaren ger utslag ganska fort, men verkar hålla sig kvar vid klockan 16:30 onödigt länge, kanske dags att byta termostat?? Däcken är vanliga michelin sommardäck på org.plåtisar, 195/65 15".

Ska kika runt på sidan hur man gör för att kolla felkoder.
Hej!
Eftersom du inte har haft bilen så länge så kan det ju vara bra att byta några saker.
T.stift, kablar,luft & bränslefilter ( olja + filter skadar nog inte ). Kolla lufttryck i däck.
En sådan bil borde ligga på ca 1-1,2 blandad. Det är nog inte säkert att 1600 varv är så optimalt bränsle mässigt.
Lycka till
Ps min V70 ligger på 0,55 DS :lol:
Hade en -94 140hästars, den drog som lägst 0.85, kom helt enkelt inte lägre. Min körning är 6 mil vardera väg till jobbet, 2 km med 50 väg, sedan motorväg, där jag brukar ligga i 95 km/h.
/greenbay
Jag har en 850 -95 144hk. Den drar runt 0,8L/mil om man kör mjukt och lugnt. Den har gått över 30 000 mil. Tror inte att det beror på att din motor börjar bli sliten, B5252 brukar puttra på länge, sålänge de är skötta någorlunda hyfsat.

Men du har ju fått tips om att mäta, börja med det. Hör gärna av dig och berätta hur det gick.

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]