Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jmk
Har en 855 med dålig drivknut på vänster sida som jag ska byta och undrar hur svårt det är? Och vad är att rekomendera: byta enbart drivknuten från biltema (699kr) eller köpa en beg drivaxel som finns på bilåtervinningen för 750kr? Blir det mycke lättare att byta om man har hela axeln och kan man se på något sätt så den beg axeln är bra.

Sen har jag problem med ABSn också, abs lampan lyser bara ibland och ibland när man bromsar så knarrar det så det känns i bromspedalen ända tills man stannar helt och även en kort stund efter man stannat.
Finns det någon som kan tänkas veta felet med absn på min beskrivning, skulle vara mycket tacksam för svar.

Mvh / Johan
av jmk
Är det verkligen ingen som kan tänkas veta vad mitt abs problem kan vara, eller har jag förklarat dåligt?

Drivknuts frågan behöver jag inget tips på då jag köper biltemas idag för att slippa riskera att få en beg dålig.

Men abs problemet skulle jag bli glad för lite hjälp. För abs n knarrar (jobbar) ibland när man bromsar på ren asfalt. Känns precis som om man bromsar på is. Detta kan hända vare sig abs lampan lyser eller ej. Ska mäta så jag har 1000 ohm till varje däck då någon lagt in en bra bild med beskrivning på detta forum.

Har sökt på forumet innan jag skrev tråden men hittade ingen med samma abs problem.
av jmk
Tack för tipsen olindh. Har tyvärr ingen felkodläsare men jag mätte ohm-en till varje hjul på ABS-modulen enligt anvisning på detta forum och jag hade ca 1100 till varje hjul som man ska. Men det kanske kan vara lödningarna i modulen ändå...eller?
När jag köpte en yttre drivknut på Biltema så pajjade den efter ett år igen. Vet inte om det berodde på att det var dålig kvalité på Biltemas drivknut eller om det var något annat. Fast det är klart drivknut på Biltema kostar nästan hälften av vad en på t.ex. Mekonomen. Så det kan vara värt det.

Är det inte något fel på någon givare till ABS:n då? Knarrandet du pratar om har kanske inte med att ABS:n krånglar att göra.
av jmk
Låter ju inte alls bra om biltemas drivknut kanske bara håller 1 år, speciellt när arbetet kostar 700kr. Kanske får en tid redan imon då jag kanske får en avbokad tid på verkstaden. Ska man lämna tillbaks biltemas för att hämta en från Mekonomen, någon mer som har erfarenhet av biltema drivknut?

Är det inte givarna till varje däck man mäter på ABS-modulen som jag gjorde idag, ca 1100ohm på varje? Vad kan knarranet då vara när det även känns i bromspedalen som när abs-n jobbar vid halt underlag. Har även märkt att knarrandet kan uppstå när jag kör på tex guppig grusväg UTAN att ha rört bromsen. Måste då stanna bilen en stund för att få slut på knarrandet.

Kan det inte bero på att drivknuten är så dålig så så att abs-n (eller anti spinn funktionen tracs heter det väl) luras tro att hjulet snurrar i en annan hastighet gämfört med det andra? Min v70 R knarrade på samma sätt ibland när man fick hjulspinn och den letade bästa greppet. Kanske är helt ute och cycklar :???:
av *pettson*
Biltemas knutar är inte kända för att gå sönder extra tidigt. Antingen var det ett fabrikationsfel, eller som det OFTAST är.. ett monteringsfel.
Knuten måste vara kliniskt ren invändigt och den måste fettas in med rätt typ och mängd fett. Görs inte det så är till och med ett år en extremt lång tid.
Har man en knut som hållit strax över garantitid och den förväntas hålla betydligt längre (som nu t.ex en knut) så GÅ TILLBAKA MED DEN OCH IFRÅGASÄTT om det nu är felfritt monterat.
Läser inte givaren som den ska på tandkransen på drivknuten så tror den att hjulet står stilla och den försöker då direkt släppa bromsen på det hjulet.
Felet är en sprucken tandkrans alltså.
Kanske ska nämna att det var till en Ford Mondeo. Kanske drivknutarna till Volvo är bättre(?). För monteringsfel var det inte, kan ju hända att det var fabrikitionsfel. Men om pettson säger att Biltemas drivknutar inte är kända för att pajja. Så kan du köpa där tycker jag. Jag berättade bara vad jag hade för erfarenhet av Biltemas drivknutar.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]