Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett extremt jobbigt fel på min Volvo 850 2,5 20V -92 med automatlåda.

Jag börjar med att beskriva felet:
När jag starta bilen, ibland när den är kall och ibland när den är varm så vill den stanna om jag inte håller gas och även då kan den stanna. Då försöker man starta bilen igen men samma sak händer. Till en början när jag upptäckte felet så gick det ganska bra att starta den men det har bara blivit värre och värre.

Nu så tar vi dom åtgärder jag har gjort:
Bytt tändstift
Bytt fördelarlock
Bytt rotor
Bytt alla tändkablar
Bytt Luftfilter
Bytt bränslefilter
Bytt Bränslepumpsrelä

Detta felet har varit sedan jag köpte bilen. Igår så toga jag bort kamlägesgivaren och håller på att försöka rengöra den, den var kanska oljig eller skitig.

Från vilka årsmodeller passa kamlägesgivaren? Snälla om det är någon som har några tips eller råd så ge mig gärna dom.

Jag ska kolla felkoderna idag och sätta tillbaka kamlägesgivaren.
nille850 skrev:Är det någon som har nått tips på vad jag ska göra!
:-)-) Hei på deg,skjønner godt at du er frustert,over dette problemet!! :oops: Har selv ,med mange andre vært igjennom dette,her!!Mitt problem var det samme,men hadde bilen i sv i årjeng på srvice bla.. og de fikk ikke opp noen feilkoder,da problemet kom og gikk!!Etter mye tips fra den ene og andre,kom et tips fra "mr one" her inne "pettson" :-)-) Jeg byttet bensinpumperele,kjørte og var veldig spent,men etter dette var problemet løst for meg heldigvis!!Men ser du har gjort dette pluss mye annet,og det er jammen ikke lett og vite hva du da skal sjekke,da det meste er gjort.Men tipper snart pettson er på plass med gode tips som løser dette for deg!! :D Good Luck :-)-)
Funkar bränslepumpen?
Känn på railen när någon annan vrider på tändningen utan att starta, om det "surrar" i railen ett par sekunder är pumpen troligen ok.
/greenbay
Jag hade samma problem i veckan nu med min S70 o ja har fått gasspjället rengjort o så har ja bytt bränsle pumps relät o nu funkar dem fint än så länge. Så mitt tips är att du kanske ska kika hur gasspjället ser ut o rengöra det. Vet dock inte hur man gör för d gjordes på en verkstad åt mej, men kanske du redan vet själv. Lycka till!
Nu har jag läst av koderna och jag bör väll tilägga att jag nollade koderna för cirka en vecka sedan.

A1
1-3-4 Felaktig belastningssignal från bränslestyrenheten

1-2-2 Soleniod S1 öppen krets

A2
1-1-1 Inget fel upptäckt

A3
3-1-4 H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning

3-2-4 H Bakhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

1-2-4 H Bakhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h

A6
3-2-4 Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt

1-1-2 Fel i styrenheten

1-4-3 EZ 129K - Främre knackgivarsignal saknas eller är felaktig
EZ 116k - REX: knackgivarsignal saknas eller är felaktig

4-1-1 Spjällägesgivarsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig

A7
1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång

Bortsett från att jag vill ha svar på vad jag kan göra för att lösa problemet så har jag tre frågor till. Felkod 324 på A6 är det den runda "metalldosan" som sitter till höger på motorn i motorrummet dom menar då? Vars sitter knackgivaren eller sensorn? Vars sitter spjällgesgivaren?

Vore mycket tacksam för svar...
Om du inte redan har en... Köp en Haynes.
/greenbay
Kamaxelgivaren är den "metalldosan" som sitter till höger på motorn. Börja med att byta den. Är den felaktig blir glt-modellen svår eller omöjlig att starta.

Jag tror att du kan ta kamaxelgivare från vilken årsmodell av 850 som helst och även, s70, v70 och c70 fram till årsmodell 2000.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]