Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Carina
Hej!

Var inne och besiktade bilen idag och fick åka därifrån med 4 2:or :cry:
Varav en har jag en liten fråga om...eller gott råd eller vad man ska kalla det

Vänster fjäderbenssäte rostskadat och måste bytas.. fick rådet att byta på båda sidor då även den hade börjat rosta.
Kollade upp vad dessa skulle kosta på Mekonomen och...... dom var inte gratis :)

När jag kom hem och pratade med en kompis fick jag rådet att byta HELA fjäderbenet!!! Kan detta verkligen vara nödvändigt!!!???

Bilen: 850 GLE-93
av *pettson*
Carina skrev:Hej!

Var inne och besiktade bilen idag och fick åka därifrån med 4 2:or :cry:
Varav en har jag en liten fråga om...eller gott råd eller vad man ska kalla det

Vänster fjäderbenssäte rostskadat och måste bytas.. fick rådet att byta på båda sidor då även den hade börjat rosta.
Kollade upp vad dessa skulle kosta på Mekonomen och...... dom var inte gratis :)

När jag kom hem och pratade med en kompis fick jag rådet att byta HELA fjäderbenet!!! Kan detta verkligen vara nödvändigt!!!???

Bilen: 850 GLE-93
fjäderbens sätet?..
Du menar fjädersätet? Pratar vi om övre säte eller nedre? Menar.. om vi pratar om övre säten så pratar vi om 218 spänn totalt..
Pratar vi om nedre sätena så får vi anta att bilen inte heller gått så få mil? Det är alltså nya stötdämpare som gäller.
Grejen är att det måste inte alltid vara svindyrt om man kikar på rätt ställen. Stötdämpare av mycket god kvalitet finner du hos t.ex GE motor som tar 590kr st för dom plus frakt då. Brukar bli ca 1300 för två dämpare inkl frakt.
Biltema tar 649 spänn stycket och har ingen postorder.
Naturligtvis finns det dom som är övertygade om att t.ex sachsdämpare är mycket bättre. Dom får betala ca 1055kr/st
Att köpa begagnade fjäderben på skroten KAN vara en bra affär beroende på skick och pris, men du får ofta betala halva nypriset plus moms och då är det faktiskt dyrare att handla begagnat än att handla splitt nya eftermarknads saker. Att inhandla och reparera ett fjäderben är inte ens en bra ide tyvärr av många orsaker. En är att det är en oljefylld stötdämpare som du ska svetsa i. En är att dämparen är ändå troligen så gott som slut. Dom brukar sällan rosta bort bara och dessutom vara fräscha invändigt.

Ett mycket ärligt tips är att samla ihop kosing. Köpa stötdämpare, övre fjädersäten. Lager OM DOM ÄR DÅLIGA, alltså ENDAST vid behov.
Köp även in parallellstagen. När du monterat detta kan du strunta i framvagnen i många många mil framöver o samtidigt ha bra komfort och det är faktiskt BILLIGARE att göra det samtidigt då man kan få paketpris på jobbet. (gör du det själv blir det ju ännu billigare.)
Ett prisexempel på alla delar du behöver blir då..( vi tar inte med lager eftersom du inte vet om du behöver nåt).
övre säten 218kr (2st) biltema
parallellstag 298kr (2st) biltema

stötdämpare 1300spänn (2st) GE motor

En totalsumma på 1816spänn för bägge sidorna. :wink:
Användarvisningsbild
av Carina
Ja Pettson jag menar fjädersätet...lite för många bokstäver ;-)
Det övre handlar det om:)
Nu är det inte gummit som bråkar utan själva "tallriken" Den är som kex på vänstersidan.
Tittade på mekonomen och där skulle den kosta 842 kr /st. Sen tillkommer gummit med då.
Att handla det på en skrot känns inte som ett förstahandsval faktiskt. Dom vill jag nog ha nya :-D
Stötdämparna och var det inget fel på utan just bara "sätet"
Känns lite onödigt om man säger så att byta ut alltihop om det inte är nåt fel på det.... eller har jag fel?
Det räcker med att du byter ut fjädersätena. Köp dom på Biltema för 100 kr/st. Det tar ca 1 timme per sida och byta dom
av *pettson*
Carina skrev:Ja Pettson jag menar fjädersätet...lite för många bokstäver ;-)
Det övre handlar det om:)
Nu är det inte gummit som bråkar utan själva "tallriken" Den är som kex på vänstersidan.
Tittade på mekonomen och där skulle den kosta 842 kr /st. Sen tillkommer gummit med då.
Att handla det på en skrot känns inte som ett förstahandsval faktiskt. Dom vill jag nog ha nya :-D
Stötdämparna och var det inget fel på utan just bara "sätet"
Känns lite onödigt om man säger så att byta ut alltihop om det inte är nåt fel på det.... eller har jag fel?

Nej du har inte fel, absolut inte, men jag visste inte hur det låg till med skicket, därav rekommendationen så att säga. Men då är det dom 109 kronorna styck jag pratar om. Det är gummiklädda plåttalrikar.

Om vi kikar på det hela uppifrån och ned...

ÖVERST: Fjäderbenslager, det är en plan plåt med en lagring i. Ser ut såhär:
http://www.autokatalogen.se/afw/motala/ ... eNo=101846
Kostar dock 469kr/st på biltema. Brukar märkas av antingen genom att plåtarna rostat eller genom att det klonkar i styrningen vid fjädring. Går oftast att känna på stötdämparen uppe i motorrummet. Det går att röra på dämparen fram o tillbaka när lagret är kört.

Under det hittar vi övre fjädersätet som bråkar på din, brukar se ut som en rostig massa som sagt, men ska naturligtvis vara en en helt gummiklädd plåttalrik. Den ser alltså egentligen ut som en gummisak. SKA se ut såhär..:http://www.autokatalogen.se/afw/motala/ ... eNo=124199 kostar dock 109kr på biltema.
Nästa steg nedåt är fjädern, inte mycket att beskriva..

Nästa steg nedåt är nedre fjädersätet som är insvetsat i fjäderbenet.
av tobben87
Hej Hej
Jag kommer nog snart behöva byta övre fjädersätet, då det börjar rosta lite fint. Men jag har läst på lita olika sidor hit och dit och undrar sonika. Behöver man göra en hjulinställning när man har plockat ner fjäderbenet och bytt fjäder säte?

//Tobben
av *pettson*
tobben87 skrev:Hej Hej
Jag kommer nog snart behöva byta övre fjädersätet, då det börjar rosta lite fint. Men jag har läst på lita olika sidor hit och dit och undrar sonika. Behöver man göra en hjulinställning när man har plockat ner fjäderbenet och bytt fjäder säte?

//Tobben
Nej.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]