Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av murre83
Är i behov av tips o fundering kring ett mysterium.
Var på väg till jobbet, hade kört ca 15min o så la bilen av (S70 -99)
Märkte att gasen inte tog o sen gick varvräknarn ner till noll o så dog bilen.
Testade därefter att starta bilen o resultatet blev att den starta o varvade upp men sekunden efter gick varvräknarn ner till 0 igen o bilen dör.

Så det blev bärgningsbil till Volvo verkstan o dem fick bilen i måndags eftermiddag o nu idag (torsdag) kollade dem på den o då funka den fin fint igen sa dem... Inga problem alls o starta den eller nåt.

Känns lite oroligt o hämta den o leva på hoppet att d inte händer igen.
Frågan är ju vad felet var.
Kan bränslepumpen krånga tillfälligt, alltså kanske vara påväg o pajja.

För som jag fattat det att hade det var bränslefiltret som korkat igen skulle ju inte Volvo kunnat starta o köra bilen.

Finns det nåt annat som skulle kunna vara fel?
Är det värt o byta pumpen för o känna sej lite säkrare o slippa bli strandad in the middle of no where again :)
av 855a
Spontant tänker jag på gasspjället, men då borde bilen gå in i nödläge.

En kollega råkade ut för detta, bilen varvade mellan tomgång och 5000 varv hela tiden.

Lyser motorelektroniklampan?
av murre83
I samma stund som bilen dog tändes endast varningslampan för oljan och batteriet
Lade heller inte märke till att nån varningslampa lyste innan händelsen.
Användarvisningsbild
av mccalle
Jag har haft liknande fel, fast på en SAAB 9000. Det var bränslepumpsrelät.
Så länge bilen var igång så la den aldrig av, men ibland gick den inte att starta.I)bland så startade den direkt, ibland inte alls, ibland på 12:e startförsöket. Den gick alltid att bogsera igång (och då menar jag bogsera igång med annan bil, inte knuffa eller rulla nerför en backe). Den krävde kanske 30-40 m bogsering, sen gick den som den aldrig gjort annat.
av greenbay
Har bilen gått 22000 mil eller mer, utan att pumpen är bytt, skulle jag tänka mig att kolla så den funkar. Håll i railen medan någon vrider till läge 2, då känner man vibrationer i railen om pumpen är ok.
greenbay
Användarvisningsbild
av 855glt-97
Tycker man läser om detta fenomen rätt ofta, ska nog lägga in ett extra relä i handskfacket när det är dags att köra på semester om inte förr
av murre83
Svar till greenbay: nej bilen har endast gått 9800mil. Men tack för tipset om hur man kollar om pumpen e ok.

Svar till 855glt-97: ja d vore nog inte allt fel o ha ett extra sånt med sej i bilen verkar det som då. Det är första gången detta hänt mej men verkar vara ganska vanligt tyvärr.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]