Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle lossa ljusomkopplaren på min V70-99 och snett till höger under vredet sitter en liten skruv. Jag trodde denna höll fast kontakten så jag försökte skruva ut den. Knakade lite när jag skruvade så jag tror den gick sönder? Ut kom en lång plastpinne utan gängor med en liten fjäder i botten men förstår inte vad den har för funktion?

Misstänker att den inte skall skruvas ut och att jag nu förstört den? :oops:
stänger av halvljusautomatiken
Skruven kan stå i 3 lägen vä, rakt upp och höger, men den kopplar inte bort automatiken på svenska bilar, då måste man tydligen göra något mer.
Den påverkar hur ljusvredet fungerar, park, halv, halv och hel, och dessa funktioner, precis som Carman skriver.
/greenbay
Tre lägen till och med vill jag minnas. Vågrätt, 45 grader, och lodrätt. Ändrar funktionen på ljusknappen för olika marknader.

Troligen trasig om den har ramlat ut. För att ta loss den drar du i själva knappen och drar. Om bara knappen lossar får du ta i axeln i stället med en tång. Dra och lirka lite så kommer den.
Jo jag fick ju sedan loss omkopplaren genom att bara dra den rakt ut och fattade då att jag klantat mig. Men då var det redan för sent. :(

På baksidan av omkopplaren ser ut som en switch som kan ställas i 3 lägen, A, B och C om jag inte minns fel? Om nu skruven gått sönder kanske det går att ställa denna switch i rätt läge ändå. Frågan är vad som är "rätt" läge. Får prova lite i morgon..... :D

Tack för snabba svar! :D
Min C70 -01 påverkas inte av läget på denna skruv. Det kan alltså skilja mellan olika årsmodeller.
/greenbay
Lånar tråden lite.
På andra sidan om ratten, närmare bestämt brevid knappen för bakruta & spegel värmaren så sitter det en avlång räfflad plast lucka med ett litet hål bakom räfflorna ser det ut som. Vad är den till för?

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]