Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Påven
Hej,

jag har kollat i stort sett alla trådar i detta forum men hittar ändå ingen som stämmer helt överens med mitt problem.
Jag har en 855:a från -95 som slukar olja. Med slukar menar jag då att jag häller i en 4-liters dunk och sen kör ca 7-10 mil innan oljelampan lyser igen och oljestickan är tom (!!!).
Det finns inget oljeläckage, detta har jag kollat flera gånger, och den blåryker inte.
Eftersom olja inte kan gå upp i rök så måste den ju ta vägen nånstans... Men vart??
Riktigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta då jag önskar få igång bilen ganska snart.
Bör också nämna att just för tillfället startar inte bilen, ska kolla bensinpumpen för den surrar inte när tändningen är på. Men detta problemet kom efter att bilen stått still sen i höstas så det är ett annat problem. Bara jag får koll på oljan är jag evigt tacksam!

Tack på förhand
MVH Fredrik

Lade till bilmodell i rubriken.
/Tomas88
Användarvisningsbild
av CarMan
jag gissar att den förbränner oljan (om inte så fyller du på på fel ställe)

kan vara idensat vevhusventilation, eller trasiga kolvar, eller liknande. Låter inte bra ialla fall
av *pettson*
Om inget läcker, inget förbränns (ger garanterat rök) då har du även drömt att du hällde i oljan, nånstans tar den ju vägen. Ta ur dina tändstift? Kika på dom, dom lär skvallra om oljan går in i motorn i den mängden.
av RoadRunner1
4 liter motorolja i rätt hål naturligtvis förbräns INTE på 7 till 10 mils körning utan ett enormt svart moln efter bilen.Om bilen inte heller läcker ut oljan måste den förmodligen vara byggd av ett sponsrat oljebolag när 4 liter förbrukad motorolja på denna korta tid måste ge ett avsevärt oljeindränkt intryck någonstans på bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
min erfarenhet av liknande fall, är att folk kollar oljan, fyller på, men kollar inte var nivån hamna. sen så kollar man lite senare o tror att der försvunnit si o så mycke olja. ofta har man en öpnad burk o har inte koll på hur mycke man fylle på heller, eller hur långt man kört.
---------------

men drar bilen dessa mängder så är det ju enkelt, o går snabbt att göra en ny mätning på hur mycke som försvinner på 2 eller 4 mil.
om det nu rörsig om såhärstora mängder så ska det inte vara några problem att snabbt hitta var oljan tar vägen.
Användarvisningsbild
av Påven
CarMan skrev:jag gissar att den förbränner oljan (om inte så fyller du på på fel ställe)

kan vara idensat vevhusventilation, eller trasiga kolvar, eller liknande. Låter inte bra ialla fall

Har haft bilen inne på volvo för vevhusventilationen så den är helt rengjord.. men hur kollar jag kolvarna? inte så värst kunnig på bilar hehe :P
Användarvisningsbild
av Påven
Phantom skrev:Har du kollat så att oljan inte går in i kylarvattnet?
Nej det har jag inte gjort, får göra det efter helgen när jag kommit hem från Degerfors..

*pettson* skrev:Om inget läcker, inget förbränns (ger garanterat rök) då har du även drömt att du hällde i oljan, nånstans tar den ju vägen. Ta ur dina tändstift? Kika på dom, dom lär skvallra om oljan går in i motorn i den mängden.
Ok blir o kolla dom efter helgen. Om dom är torra så går oljan alltså inte in i motorn utan tar vägen nån annanstans?

olindh skrev:Det är kanske gud som försöker skicka ett meddelande till dig påven :lol:
Aa jo, kör inte 855 måste det va!! Den bilen har inte gjort annat än o krångla sen ja köpte den..
Sådär nu har jag kollat lite närmare på bilen, dock så har internet varit nere så har ej varit inne på ett tag. Det enda jag kan säga om bilen är att ovanpå kåpan i motorrummet är det lite lite olja, det är lite kladdigt men inte helt svart, så kan det möjligen vara packningen i locket som man skruvar av/på vid oljepåfyllning som är trasig? I övrigt är det inget oljespill under huven. När man kör så blir det ju tryck och då kan det kanske sippra ut.. Det skulle förklara att jag inte ser vart oljan tar vägen... Sen avgasröret, det är riktigt svart där i och en bekant sa att det inte ska se ut så. Men det blir väl svart av avgaserna om ja inte är helt ute och cyklar?

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]