Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klykan
Bytte bil med några bekanta över helgen och när jag fick tillbaka min så låter samt går den väldigt ojämt. Man hör nästa inget vid tomgång med vid minsta gaspådrag så låter det som om den går på 4 cyl. Känns också tyckigt i gången. Luktar även konstigt enligt de som körde den, bränt av nåt slag!

Någon skarpsinnig som vet vad problemet är? Eller blir det till att gå igenom alla tändningsdetaljer? Kanske så enkelt som tändstift...

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Ett stift kass, eller saknar komp på en cylinder.
Kompprov och stiftkoll!
/greenbay
Jag skall kika både tändstift samt komp ikväll och förhoppningsvis bli något klokare. Bilen har för övrigt dragit mer kylarvätska senaste tiden, och jag har sett några pölar längst fram vid bilen. Dock när jag tog bort kåpan för att se var det läcker så kom det inte en droppe vare sig bilen gick på arb temp eller var avslagen. Ser att det är lite blött där dock! Tycker mig se att kylarvätskan är mörkare än normalt, stack ned lite papper för att vara säker men det syntes inte mycket färgnyans på det.

Bilen har gått 13400 mil och är välskött. Har automatlåda.

Man blir ju iaf orolig att topplockspackningen kastat in...vore tråkigt på en sån fin lågmilare!

Tack för hjälpen!
Har provtryckt cylindrarna och i samtliga ligger kompressionen på ca 14. Provade sedan att byta tändstiften och nu går bilen som den skall... Antar att problemet med kylvätskeläckaget kvarstår. När bilen står som den gör nu, i en mycket svag uppförsbacke, nästan plant så kommer det lite vätska ur avgasröret. Kan detta vara normalt?

Jag tror efter diverse amatörmässiga undersökningar att läckan finns längst ned på kylaren. Är fuktigt där och det kommer nån droppe när bilen går. Vad är uppfattningen om kylartätning eller så kallat kylarcement? Kan det vara något överhuvudtaget eller skall man skita i det?

Tack och bock!
Lite kondens i avgasröret har alla bilar, nya som gammla. Så länge det bara kommer några droppar är ok, det ska ju inte läcka ur blåset dock. Kylarcement kan visst funka, men inte alltid. Ska du använda det, öppna då värmespjället fullt annars kommer cementen att samlas i ventilen och när du sedan i vinter vill ha värme igen så får du byta ventil. Biltema ha ju billiga kylare, 1199:- men du har auto och det har inte dom kylare till så klart. Är du säker på att det är celler som är kass och inte en slang som är sprucken eller en klämma som är kass? Cement känns ändå som sista utväg, ska du använda det så köp en dyr för sånt vill man att det ska funka känns det som

Lycka till
av *pettson*
Andy1983: 850 har ingen ventil till varmvattnet. Det är ALLTID full värme på i både den och 70 seriens bilar.

Klykan. Ta bort skyddet under kylaren. Ta en polygrip kläm försiktigt åt aluminiumkanten som håller plastgavlarna. Det är en sjuka, dom är för dåligt pressade, inte ens ovanligt med splitt nya kylare. Oftast går det alltså utmärkt att bara klämma åt lite försiktigt vid läckaget.
OK, tog bort den plastkåpan senast när jag försökte hitta läckan. Skall göra nytt försök och hoppas kunna hitta en specifik punkt där det kommer ifrån. Verkar ju otroligt bra om man kan klämma i kanten med en polygrip! Detta måste testas. Så vid eventuell kylarcement behöver man inte tänka på något värmeproblem? I alla fall vad gäller det jag åsamkar bilen.

Jag tackar ödmjukast för all hjälp och återkommer med mer resultat!
[quote="*pettson*"]Andy1983: 850 har ingen ventil till varmvattnet. Det är ALLTID full värme på i både den och 70 seriens bilar.

Tacktack, man lär sig något nytt varje dag. Så det är spjället som bestämmer tempen inne i bilen då? Där ser man
Uppdatering!
Bilen gick alltså väldigt jämt och fint igår efter byte av tändstift. Idag på väg till jobbet går den också bra tills den blir varm. Väl uppe i varv går den bra, men på tomgång hackar motorn till ganska regelbundet. Små snabba ryck som syns när man öppnar motorhuven då motorn rycker till lite. Känns även i bilen. Om jag skulle beskriva det mer så känns det som att man väldigt snabbt tar bort tändning eller soppatillförseln för att sedan lika snabbt sätta igång det igen. Väldigt amatörmässig beskrivning....=)

Kan det vara tändspolen som spökar kanske? Är väl läge att gå igenom tänddetaljer överlag men börjar gärna i rätt ände. Vad är viktigast och kan ge dessa symptom?

Tack igen för hjälpen!
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]