Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har som sagt en volvo 854 gle 93 som börjat att dumma sig med servostyrningen..servon funkar till och från verkar det som, går lätt ca halvt rattvarv sedan tungt igen osv, och ibland funkar den bra ibland inte.
vad kan detta vara? har kollat olja osv och fösökt att lufta men det hjälper bara en stund, bilen fick dessa problem när den hadde stått ett år (NÅGON VENTIL SOM HAKAT SIG?)..har även kollat så det inte läcker olja från någon ledning..

Förtydligade rubriken.
/Tomas88
av greenbay
Det är antagligen knutleden på rattaxeln som kärvat. Den har en kardanknut som rostar/ beckar ihop.
Inte ett helt ovanligt fel...
/greenbay
Användarvisningsbild
av Carina
Det felet hade jag med!
Kändes som det tog i nånstans, sen nästa sekund kändes den precis som vanligt!
Jag ilade ner till "min" bilverkstad tidigt som skam och blinkade lite så kom han ut och provkörde ett varv och visste PRECIS vad det var. Lite olja..vred lite på ratten...sprutade lite till...KLART!!!! :)
Kostnad? En vetekrans efter jobbet :)
av *pettson*
Carina skrev:Det felet hade jag med!
Kändes som det tog i nånstans, sen nästa sekund kändes den precis som vanligt!
Jag ilade ner till "min" bilverkstad tidigt som skam och blinkade lite så kom han ut och provkörde ett varv och visste PRECIS vad det var. Lite olja..vred lite på ratten...sprutade lite till...KLART!!!! :)
Kostnad? En vetekrans efter jobbet :)
OCH.. du får göra om jobbet om en månad senast.. Byte av knuten är det enda som hjälper tyvärr.
Nä du Pettson...jag har samma knut kvar!!! :-DD (förmodligen ren jäkla tur)

Detta hände mej oktober/november tror jag det var...
Men nu ska den in på inspektion i slutet på april.... så vi får se vad dom tycker då..

Men jag förstår om det går för långt är det inte mer att göra än att byta den.
av *pettson*
Problemet är att den är väldigt tätt bussad. Det är dessutom tätningar på axeltapparna till nållagren. Hade dom gått att dela som ett normalt knutkors hade jag inget sagt. Men nu går det inte att dela dom och tvätta ur det torra fettet och därmed kan du bara göra det *lite bättre*, när du bytt (och samdigt tvättat ur och smort nållagret i lagringen i golvet, för det gjordes väl inte nu hellar antar jag). ja då vet du exakt vad jag talar om. Då får du plötsligt så lätt styrning att du uppfattar det som ett handikappservo.
Det är inget du uppnår genom att smörja på lite grand tyvärr. Men visst blir det klart *bättre* än innan, med smörjning. Det är bara frågan om vad man är nöjd med. Bättre verkan eller korrekt verkan. :wink:

Naturligtvis är inte reservdelen gratis (runt 800kr), inte heller är jobbet gratis. Men slitagegraden på delen handlar om att kanske byta vart sådär vart 14-15år eller sådär kanske 30.000mil.. Det är alltså ganska billigt per mil.

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]